28 doden en 24 gewonden: dat is de zware balans van het drama dat zich op 13 maart voltrok in de noodlottige tunnel in Sierre. De touringcar vol schoolkinderen reed tegen een blinde muur die loodrecht op de rijrichting stond. De muur stond aan het einde van een noodnis en was alleen van de rijweg afgescheiden door een lage dorpel. Er kwam dan ook onmiddellijk zware kritiek op de constructie van de tunnel. Veel verkeersexperts stelden zich de vraag waarom de muur dwars op de rijrichting stond en op geen enkele manier was afgeschermd. De Zwitserse wegbeheerder liet weten dat de tunnel aan alle veiligheidsnormen voldeed, maar beloofde die maatstaven te herbekijken.

En kijk: een vangrail schermt sindsdien de muur af van het voorbijrijdende verkeer. De ijzeren barrière gaat schuin van de muur van de nis naar de eigenlijke zijwand van de tunnel. 'Het is een voorlopige oplossing', zegt infrastructuurexpert Jean-Marc Thévenaz van Touring Club Suisse, de belangrijkste automobilistenclub van Zwitserland. 'Hij dient ook om de werklieden af te schermen van het verkeer terwijl ze de muur herstellen. De autoriteiten zijn nog volop bezig met onderzoeken wat nu de beste oplossing is om een herhaling van het drama te voorkomen. Het is mogelijk dat dat een vangrail als deze wordt, maar dat is nog niet zeker.'

Afgeronde muur?

Een van de alternatieven is een afgeronde muur die schuin op de rijweg staat. 'Maar dat is niet noodzakelijk beter: als een bus er aan die snelheid tegen belandt, kan hij kantelen', zegt Thévenaz. 'Het is om dat grondig te onderzoeken dat de beslissing er nog niet is.'

Of de vangrail die er nu staat het drama had kunnen voorkomen, daar zijn verkeersexperts over verdeeld. 'Het is ook mogelijk dat de bus erdoor was weggekatapulteerd', klinkt het.

Ook over de oorzaak van het ongeval bestaat nog altijd geen duidelijkheid. Procureur Olivier Elsig van het gerecht in Wallis verwacht in de loop van de maand resultaat, gebaseerd op het technische onderzoek van de bus en van de zwarte doos.