Het winteroffensief veroorzaakte vorige week grote hinder bij de Eurostar, die uren vastzat in de Kanaaltunnel en daarna drie dagen niet uitreed. Ogenschijnlijk waren er geen problemen met de Thalys, de hogesnelheidstrein die rijdt tussen België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Maar niets blijkt minder waar. Tot 3 januari rijdt de Thalys tussen Brussel en Parijs met vertraging omdat dagelijks twee tot drie treinstellen op de 25 ritten richting Parijs worden afgeschaft. Vandaag zijn er dat zelfs zes. Reden: het barre winterweer.

Sneeuwval

Hoe kunnen zulke dure hoogtechnologische treinen zo gevoelig zijn voor wat winterprikken? 'Negen van de 26 treinstellen zijn beschadigd', legt woordvoerster Violaine Tennstedt uit. 'Door de grote sneeuwval en koude temperaturen hebben zich sneeuw en ijs opgehoopt onder de treinstellen. Omdat een Thalys altijd met een zeer hoge snelheid andere treinen kruist, komen ijsblokken los en die worden tegen de tegenovergestelde trein gekatapulteerd. Daardoor ontstaat glasbreuk.' Maar gevaarlijk is het niet, haast de woordvoerster zich. 'Want het glas van een Thalys bestaat uit meerdere lagen en het is alleen de buitenste die stuk gaat. Er werd niemand gewond.'

Reparatie

Maar toch dringt een reparatie van de Thalys-treinen zich op. 'En die reparatie hebben we moeten uitstellen door de perikelen met de Eurostar', zegt Violaine Tennstedt. 'De ruimte in de herstelateliers is niet onbeperkt en zulke treinen nemen veel plaats in. Nu de Eurostar-problemen van de baan zijn, komen wij aan de beurt.'

De beschadigde treinstellen worden onder handen genomen in Vorst, het atelier dat gespecialiseerd is in Thalys. Maar in de vakantieperiode zijn veel werknemers van de herstelplaats met vakantie. 'Ook wie van wacht is, is opgeroepen', zegt Violaine Tennstedt. 'Maar het klopt dat er minder werknemers zijn dan in een doodgewone week.'

Weinig hinder

Bij Thalys maken ze zich sterk dat de reizigers niet veel hinder zullen ondervinden. 'Omdat het een kalme periode is, zullen alle reizigers een plaats vinden op andere Thalys-treinen. Er is een maximale vertraging van een half uur.' Reizigers kunnen kosteloos hun reis annuleren of die zonder kosten tot 48 uur uitstellen, zo laat Thalys weten. Dan kunnen ze wel geen beroep meer doen op de normale vertragingsvergoeding.

Treinjournalist Herman Welter plaatst grote vraagtekens bij de Thalys-problemen: 'Dit hadden ze toch kunnen voorzien. Al die ingenieurs moeten toch weten dat een trein bij zo'n hoge snelheid sneeuw en ijs kan aanzuigen. De winter is duidelijk onderschat. Het verbaast mij bovendien dat ze geen lering getrokken hebben uit de problemen van de Eurostar. Het is jammer dat de klanten hiervan altijd het grootste slachtoffer zijn.'