De komst van Vijftv heeft ervoor gezorgd dat ook Vitaya het najaarsseizoen in ijltempo moest versterken. Het gehengel naar vrouwelijke kijkers was voor Vitaya de ideale gelegenheid om de geplande investeringen vervroegd door te voeren. Gevolg: meer eigen programma's, minder herhalingen en een breder en zelfs ietwat mannelijker aanbod.

,,Een geslaagd project'', regaeert Yvette Mignolet. ,,Door het harde geweld van de grote zenders is oktober traditioneel een mindere maand, desondanks zitten we toch in de lift. De afgelopen weken hebben we een marktaandeel van 3,6 % behaald. Dat is 1,5 % meer dan vorig jaar en dus zijn we gestegen.''

,,VijfTV heeft altijd beweerd geen concurrent te zijn, maar dat klopt natuurlijk niet'', aldus de Vitaya-dame. ,,Iemand die zich op dezelfde doelgroep positioneert, is altijd een concurrent. Zonder Vijftv hadden we dus waarschijnlijk nog wat meer kijkers gehad, maar of dat werkelijk ook zo is, blijft natuurlijk een raadsel. Vanzelfsprekend hou ik hen scherp in de gaten, maar het belangrijkste is dat we onze kijkers trouw blijven. Zij moeten uiteindelijk het definitieve oordeel vellen''.

,,Na een maand Vijftv kan ik alleen maar concluderen dat zij heel veel fictie brengen én series die ooit al op andere zenders te zien waren. Wij zijn dus wel degelijk anders.''

Het verschil

Terwijl Vijftv zichzelf amper drie jaar de tijd gunt om tot 5 % marktaandeel te groeien, heeft Vitaya er vier jaar voor uitgetrokken. Intussen heeft de lifestylezender zopas zijn vierde kaarsje uitgeblazen, maar is het streefdoel nog niet bereikt. ,,En toch gaan we binnenkort die 5 % halen'', gelooft Mignolet. ,,We zitten nu op 3,6 %, maar er is een constante groei.

Alles zal afhangen van de programmatie en de authenticiteit. In de printmedia heeft men ook ooit andere bladen willen namaken, maar de geschiedenis leert dat zoiets meestal niet lukt. Vijftv is een concurrent, maar het zullen niet allemaal Vitaya-kijkers zijn die naar Vijftv kijken. Wij zijn eerder een mainstream-zender met een vrouwelijke aanpak, terwijl Vijftv zich toch voornamelijk op een vrouwelijk publiek richt. Daar ligt dus het verschil.''

Tot enkele maanden geleden bestempelde Vitaya zichzelf als 'de grootste van de kleintjes'. Tegenwoordig is de situatie veranderd en zijn ze 'de kleinste van de grote zenders'. Oorzaak? ,,Hun neus voor trends'', aldus Mignolet. ,,Wij zijn altijd al dé trendsetter geweest. En daar haalt Vijftv waarschijnlijk wel voordeel uit. Wij zijn met een puur Vlaams kapitaal opgestart en hebben constant onze weg moeten zoeken. Vijftv daarentegen heeft de power van een internationale groep achter zich. Zij hebben dus meer ademruimte, terwijl wij alles geleidelijk moeten opbouwen. Intussen komt Vitaya wel na VRT, VTM, VT4 en Kanaal 2, maar vóór Ketnet. We hebben dus niets te vrezen.''