Gaat de in Brussel gebouwde Audi A1 de weg op van de Mercedes A-Klasse, die bij zijn lancering tijdens de gevreesde elandtest een koprol maakte? Ook met de A1 ging het vorige zaterdag grondig mis tijdens de demonstratieritten in het Brusselse Jubelpark. Wie wou, kon met een beroepspiloot van Audi meerijden op een kort testparcours. Bij het oprijden van de zogenaamde quarter pipe - een zeer steile helling voor skateboarders - sloeg een A1 over de kop. De gloednieuwe wagen bleef op zijn zijflank liggen. Paniek bij de Audiploeg, die al vier dagen proefritjes maakte tegen een ritme van 300 ritten per dag.

'Medewerkers van Audi duwden de auto onmiddellijk terug op zijn wielen en bevrijdden de vrouwelijke beroepschauffeur en haar passagier. Er ontstond rook, maar het bleek slechts het begin van een brandje. Onmiddellijk daarna werd het voertuig met een doek afgedekt en weggebracht', zegt een toeschouwer.

Paar schrammetjes

De directie van Audi zit erg verveeld met het ongeval. 'Gelukkig liepen de inzittenden slechts een paar schrammetjes van het glas van de verbrijzelde zijruiten op. Ze werden voor een grondig onderzoek naar het ziekenhuis gebracht, maar daar bleek dat ze geen andere verwondingen opliepen', zegt Thomas De Meûter, woordvoerder van Audi België.

'Het oprijden van de quarter pipe is een extreme situatie die in het dagelijkse verkeer niet voorkomt, maar we wilden de mensen een unieke ervaring aanbieden en tonen wat de wagen aankan. Toch mocht dit niet misgaan. Het demonstratieparcours is door de Duitse collega's aangelegd en alle ritten gebeurden met drie ervaren piloten van Audi. De stabiliteitsbewaking van de A1 heeft zeker niet gefaald.'

Thomas De Meûter ontkent dat er een brandje in de auto ontstond. 'Mogelijk was er wel rookontwikkeling, maar dat zal dan wellicht stoom zijn geweest. Op het parcours was ook een gedeelte natgespoten om de slipcontrole van de A1 te testen. Mogelijk kwam dat vocht op het koetswerk tijdens de koprol in contact met de uitlaatpijp en ontstond er een dampwolk.'

Stuurfout?

De autoconstructeur neemt het ongeval bijzonder ernstig en onderzoekt de oorzaak van de koprol. Heeft de dynamische bewakingstechnologie het laten afweten of maakte de chauffeur een stuurfout? De kans is groot dat het een menselijke fout was. De demonstratie waarbij een achterwiel van de grond komt, zal de constructeur wellicht definitief schrappen.