Zwarte chocolade goed voor het hart
© www.gezondheid.be
Nieuw onderzoek in Australië bevestigt dat zwarte chocolade goed is voor het hart, ten minste bij mensen met een verhoogd risico op een hartziekte. Het onderzoek werd gepubliceerd in het British Medical Journal.
Mensen met een verhoogd risico op een hartziekte, maar zonder dat ze al een hartziekte hebben, die elke dag honderd gram pure chocolade (minstens zestig procent cacao) eten, hebben minder kans op een hartaanval of een beroerte. Over een periode van tien jaar zouden vijftien doden minder en zeventig overlevende slachtoffers minder zijn per 10.000 inwoners als gevolg van hartkwalen of hartinfarcten.
De wetenschappers vermoeden dat het effect te maken heeft met het feit dat de flavonoïden in zwarte chocolade de bloeddruk en het cholesterolgehalte.
PeutervoedingDrukke snelweg niet goed voor hartpatiëntDe waarheid over suikerWaarom stoppen met roken?Laat uw hartritme testenDag van de Beroerte: Herken de symptomenAantasting van zenuwbanen veroorzaakt loopproblemen bij ouderenKortademig? Gezwollen voeten? Denk aan hartfalen.Risicofactoren voor hart- en vaatziektenActieve voedingsdriehoek geactualiseerd