De onderzoekers vergeleken de gegevens van 1116 mannelijke joggers met de gegevens van 762 vrouwelijke joggers. Ook werd gekeken naar de gegevens van mensen die niet jogden. De joggers moesten aangeven hoe vaak ze jogden en hoe snel ze gingen. In de periode dat de onderzoekers de proefpersonen volgden, stierven 10.158 mensen die nooit jogden. Van de joggers stierven 122 mensen. Uit een analyse blijkt dat mannen die joggen gemiddeld 6,2 jaar langer leven dan mannen die niet joggen. Joggende vrouwen winnen er gemiddeld 5,6 jaar mee.

Hoeveel baat men heeft bij joggen bleek ook sterk afhankelijk van de mate waarin mensen het deden. Twee tot drie keer per week en dan in totaal 1 tot 2,5 uur bleek optimale resultaten op te leveren. Vooral wanneer mensen niet te hard liepen: langzaam of gemiddeld bleek het beste.

Joggen verbetert de opname van zuurstof, verlaagt de bloeddruk, verbetert het functioneren van het hart, doet het immuunsysteem goed, voorkomt overgewicht en kan ook psychisch heel goed werken, bijvoorbeeld omdat mensen tijdens het joggen meer contacten opdoen.

Moet u elke dag 1,5 l water drinken?

Meer maag- en darmklachten bij onervaren lopers

Hartkloppingen

Start met joggen: doe het rustig aan

'Versterk je enkel'-app

Nieuwe Britse normen voor bewegen: minimaal 2,5 uren per week.

Stichting tegen Kanker zoekt initiatiefnemers voor organisatie ?Levensloop?

Stretching voorkomt loopblessures niet

10 voedingstips voor beginnende recreatieve sporters

Sportschoeisel en blessures