Rood vlees verhoogt kans op beroerte
© www.gezondheid.be
Mensen die veel rood vlees eten - afkomstig van runderen of varkens - hebben meer kans op een beroerte of herseninfarct dan mensen die geen of weinig rood vlees eten. Voor elke portie rood vlees per dag stijgt de kans op een beroerte met 11 tot 13%. Dat blijkt uit een Poolse studie gepubliceerd in Stroke: Journal of the American Heart Association. De studie vergeleek gegevens uit vijf onderzoeken uit Zweden, de Verenigde Staten en Japan, waarbij in totaal ruim 300.000 mensen betrokken waren en ruim 10.000 beroertes vastgesteld werden. Vooral de kans op een zogenaamde ischemische beroerte (ten gevolge van een bloedklontertje) zou stijgen, op bloedingen ten gevolge van aderbreuken is er volgens deze analyse geen verhoogd risico.