Automobilisten moeten goed uit de doppen kijken wanneer ze vanuit de stad het centrum van Deurne binnenrijden. De brede Turnhoutsebaan versmalt er ineens en heeft tot de Leeuwlantstraat meer weg van één groot hindernissenparcours dan van een veilige verkeersweg. Het is onduidelijk wie waar mag rijden, zeker voor het afslaand verkeer.

'Voor fietsers is het nog veel gevaarlijker', spreekt Vlaams volksvertegenwoordiger Mieke Vogels (Groen!) uit ervaring. 'Ik woon sinds enkele jaren op de Turnhoutsebaan en heb van op mijn dakterras een goed zicht op de verkeersjungle beneden. Neem nu het plots op een geïmproviseerd tramtalud doodlopende zebrapad ter hoogte van de Gallifortlei. Tramreizigers wachten liever in de hal van ons appartementgebouw. Wat meer stadinwaarts ter hoogte van meubelzaak Pluym hebben fietsers maar een corridor van 40 centimeter tussen het vervaarlijk diepe tramspoor en een uitstekend betonblok. Dat stuk fietsweg loopt ook nog eens schuin zodat alleen ervaren pistiers deze hindernis zonder aarzelen nemen.'

Het lijstje met onvolkomenheden is oneindig lang. Ook districtsvoorzitter Frank Geudens (SP.A) beseft als geen ander dat de Turnhoutsebaan in zijn huidige toestand niet alleen de lelijkste straat van het land is, maar ook de onveiligste. Hij trok vorig jaar nog naar minister Hilde Crevits (CD&V) om aan te dringen op actie, want het ontwerp voor de nieuwe verkeersweg is al lang klaar. Het Vlaams Gewest talmde zo lang met de werken, dat De Lijn niet langer wenste te wachten en alvast de tramsporen vernieuwde, wat de situatie onoverzichtelijker en gevaarlijker heeft gemaakt.

'Werken starten dit najaar'

'Normaal dit najaar nog of anders ten laatste kort na de winter zullen de werken starten want ook wij beseffen dat de toestand nu allesbehalve ideaal is', aldus Pie-terjan Rynwalt, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer. 'Als onze financiële inspectie geen graten ziet in die procedure, kan alles snel vooruitgaan. De werken zullen wel een jaar duren, maar achteraf zullen alle weggebruikers, zeker ook de fietsers en voetgangers, veel beter af zijn. De Vlaamse overheid investeert 4 tot 5 miljoen euro.'

'Opticien Frits Van Den Bosch heeft al veel deadlines weten passeren zonder dat er ook maar iets gebeurde voor zijn deur, maar hij blijft optimistisch. 'Ik denk dat ze het menen nu, ja.Dat ze nu maar starten en zo snel mogelijk. We bereiden ons voor op een moeilijk jaar maar we zullen het wel overleven.'