Wie een beetje gek is op wielerhistoriek, beleeft wellicht een natte droom als hij het appartement van Eddy Verbust betreedt. Elke kamer ademt wielrennen, maar Verbust is vooral trots op de ruimte die hij volledig heeft ingericht als wielermuseum. Tijdens de Zesdaagse van Gent logeert pistier Kenny De Ketele hier, maar anders is de ruimte volgestouwd met wielermateriaal.

‘Al ben ik vooral gek op baanwielrennen', vertelt Verbust. ‘Als klein ventje ging ik met mijn vader naar de piste en ik was verkocht. Op de piste raak je de renners nooit kwijt. De renners zijn ook makkelijker te benaderen, het is echt een volkssport.'

Op 12-jarige leeftijd begon Verbust met zijn verzameling. ‘Dat begon klein, maar al gauw werd ik een fervent verzamelaar. Aan bijna elk item hangt een verhaal. Kijk hier: de schoenen waar Matthew Gilmore zijn laatste wedstrijd mee reed in 2006, een kermiskoers in Ninove. Hij knalde tegen een paaltje en kwam de klap nooit meer te boven.'

Verbust is uren bezig in zijn museum. ‘Ik hou graag het overzicht en alles wordt netjes geklasseerd. De wielertruien van Matthew en Kenny? Ik heb ze allemaal. In totaal heb ik zelfs 800 wielertruitjes, allemaal netjes verpakt in een plastic hoesje. Sommige zijn al wat versleten, vandaar dat ik ze goed bewaar. Ook het volledige gamma aan shirts van de legendarische formatie van De Groene Leeuw heb ik in mijn bezit.'

Verbust beschikt trouwens over een echt collector's item. ‘Vroeger werd de sponsor gestikt op het broekje', vertelt hij. ‘Zie je dit: een broekje met Leew in plaats van Leeuw. Geweldig toch?'

Eddy koestert vooral zijn honderden affiches van oude Zesdaagsen. ‘Dat waren echte kunstwerkjes. Ik heb er één uit 1934 van de Zesdaagse in het Sportpaleis in Antwerpen. Poeske Scherens staat er op de affiche, samen met nog andere kampioenen. Dat is magie.'

‘Wat er met mijn collectie zal gebeuren als ik er niet meer ben?' Verbust zucht: ‘Tja, mijn zoon is gek op wielrennen, maar niet op mijn verzameling. Ik zou nog een huis moeten bijbouwen als ik dat allemaal wil houden, zegt hij. Daarom droom ik van een echt pistemuseum. Het zou toch mooi zijn als er ook een plekje komt voor mijn materiaal, liefst in Gent. We hebben hier zo'n mooie Zesdaagse. Laat ons ook dat verleden bewaren.'