Het stadsbestuur heeft zich voor de invoering van dit project geïnspireerd op het systeem dat al jaren in Barcelona bestaat. En dat daar volgens schepen van Mobiliteit Ludo Van Campenhout (Open VLD) erg populair is.

Het systeem is eenvoudig. Een gebruiker moet zich eerst registreren bij het bedrijf Clear Channel dat door de stad in aangesteld om het systeem uit te baten. Hij (of zij) betaalt daarvoor een jaarabonnement van 35 euro. In ruil daarvoor mag hij zo veel hij wil de publieke fietsen gebruiken. Dat is het eerste half uur gratis. Daarna stijgt de prijs van het gebruik naarmate de fiets langer gebruikt wordt.

'De publieke fietsen komen voorlopig alleen in het gebied binnen de Singel. Waar je je fiets achterlaat, maakt niets uit. Je zet hem in het Clear Channel-station het dichtste bij je bestemming.

De stad Antwerpen en GAPA, het gemeentelijk parkeerbedrijf, mikken in het eerste jaar op 25.000 tot 30.000 gebruikers van het systeem. In eerste instantie zullen er duizend publieke fietsen geplaatst worden op tachtig tot honderd plaatsen in de stad.

Die plaatsen zullen vooral bij populaire bestemmingen en bij grote knooppunten van het openbaar vervoer, belooft Van Campenhout. 'Zo stimuleren we ook het gebruik van het openbaar vervoer door de reistijd van en naar trein, tram of bus gevoelig te verkorten.'

Waar ze precies komen, is nog niet bekend. Dat wordt de komende maanden beslist.

De publieke fietsen zullen allemaal de stadskleuren rood en wit krijgen. Het specifieke model zal goed herkenbaar zijn in het straatbeeld, zegt Van Campenhout. Dat zal ook diefstal ontmoedigen. Reclame komt er niet op de fietsen, tenzij misschien van de stad zelf of haar partners.

Het hele systeem, dat betaald wordt door GAPA, zal over een periode van tien jaar 27 miljoen euro kosten. Geld dat GAPA haalt uit parkeergeld en van de gebruikers van het systeem.