Iedereen die al eens met een buikgriepje 's namiddags voor tv lag of kampt met slapeloosheid, kent het fenomeen. Een magische stift die krassen op de auto doet verdwijnen, een massagestoel die elke kinesist overbodig maakt: op teleshops vind je voor alles wel een ‘wonderlijke' remedie. Het consumentenprogramma Volt wijdt vanavond een special aan de kooptelevisie. ‘We hebben al een vijftiental reclametesten gedaan met teleshopproducten en negen op de tien keer bleek het om goedkoop gemaakte rommel te gaan', zegt presentator Kobe Ilsen. ‘Toch worden de meest belachelijke dingen zomaar revolutionair genoemd. Wij wilden achterhalen wie en wat er achter zit. We hebben de producenten al regelmatig uitgenodigd in de studio, tevergeefs. Maar als Mohammed niet naar de berg wil komen, komt de berg wel naar Mohammed.'

Niet tevreden, geld terug

En dus probeerde Ilsen tot bij de bedrijven te geraken die de producten zomaar op de markt brengen. ‘Geen gemakkelijke klus. De ecologische voetafdruk voor deze reportage is helaas groot geworden. Eens we hen konden spreken, schermden ze altijd met hetzelfde: als mensen niet tevreden zijn, kunnen ze het terugsturen en krijgen ze hun geld terug. Maar dat vind ik niet eerlijk. Die producten zijn vaak goedkoop, waardoor mensen niet al die moeite willen doen. En net dáárop zijn ze uit, natuurlijk. Met een verborgen camera hebben we hen kunnen betrappen op flagrante leugens en stuitende uitspraken. Ze geven het gewoon toe dat er brol tussen zit. Bovendien zijn de winstmarges vaak gigantisch. Zo testen we de Mr Steamy, een bal die je in de droogkast stopt waardoor je je kleren niet meer zou moeten strijken. Om te maken kost dat twee keer niks, maar het wordt verkocht voor 10 euro. De baas van dat bedrijf heeft in één jaar miljoenen euro's verdiend.'

De bedoeling van Volt is om mensen te waarschuwen. ‘Die dingen worden meestal uitgezonden op een moment wanneer vooral zwakkeren voor de tv zitten', aldus nog Kobe. ‘Maar het is zoals met de belspellen. Iedereen die er lang genoeg naar kijkt, geraakt overtuigd. Ik had vroeger last van acne en in een wanhopige bui heb ik mij toen ook eens laten vangen aan een zogenaamde wonderzalf van 40 euro.'

Geen heksenjacht

Volt wil niet met het vingertje wijzen naar zenders die koopprogramma's uitzenden. ‘Die producten worden soms ook bij de kruidenierszaak verkocht. We willen geen heksenjacht ontketenen zoals op de belspellen met Basta vorig jaar. We willen enkel waarschuwen: mensen, kijk uit. De kans op een eureka-gevoel is bijzonder klein.'

Volt Eén, 20.40 uur