• Schrijver Albert Cornelis, kortweg Appie, Baantjer was zelf politieman. Moet je een speurder zijn om geloofwaardige politieverhalen te schrijven?
  • Simon de Waal: ,,Ik heb Baantjer nog weten werken hier, maar Appie is inmiddels al een hele tijd gepensioneerd. Ik denk niet dat je per se speurder moet zijn om politieverhalen te schrijven, maar het helpt wel. Als je uit ervaring weet wat een politieman meemaakt en doet, dan is het toch makkelijker.''

  • In Baantjer vallen in elke aflevering wel een paar doden. Waar blijf je de inspiratie halen?
  • ,,Voor het grote deel uit mijn duim (lacht) . Ondanks het feit dat ik in mijn carrière wel al vijftig moorden heb onderzocht, zijn die zaken dikwijls niet ingewikkeld genoeg voor een goede plot. Meestal is het erg eenduidig en valt er een slachtoffer na een ruzie of zo. Ik heb een sterk ontwikkelde fantasie.''

  • Ben je niet bang om in herhaling te vallen?
  • ,,Ik ben in 1990 begonnen met het schrijven van verhalen. Nadat een studio me had gevraagd om een aantal politiescenario's na te lezen op hun accuraatheid, ben ik er zelf beginnen schrijven, te beginnen met Katz & Co . Inmiddels heb ik al verhalen geschreven voor twee speelfilms en 120 afleveringen voor een half dozijn series. Ik probeer het elke keer toch een beetje anders te doen en ik denk dat het nog altijd lukt. Wel schrijf ik inmiddels ook scenario's voor andere genres.''


    Fatale massage
  • Denk je tijdens je politiewerk wel eens: hé, dit is bruikbaar voor een aflevering?
  • ,,Eigenlijk vaak. Collega's weten wat ik doe en komen zelf met verhalen aanzetten van wat ze hebben meegemaakt. Deze week, toen we een cursus EHBO kregen, ben ik nog zelf op iets bruikbaars gestoten. De lesgever vertelde hoe je iemands hartslag kon controleren maar vertelde er ook bij dat het masseren van de halsslagader fatale gevolgen kan hebben zonder dat je dat achteraf kan controleren. Zozo, dacht ik, dat moet ik onthouden. Ik heb van die schriftjes waarin ik dat dan opschrijf. Vroeger deed ik dat niet maar daardoor vergat ik al te vaak goede ideeën.''

  • Een kritiek op 'Baantjer' is dat het oppervlakkig blijft: over De Cock en Vledder komen we bijna niets te weten.
  • ,,Maar die verklaring is eenvoudig. Toen de serie startte, is afgesproken om de geest van de boeken te volgen, ook al staan de scenario's op zichzelf. Omdat Baantjer de hoofdpersonages niet uitwerkte, hebben we dat voor de serie ook niet gedaan.''

  • Welke politieseries zijn een voorbeeld?
  • ,,Ik ben gek op de Engelse series A touch of Frost en Cracker . Ze hebben in Engeland natuurlijk geweldige acteurs. Hoe een komisch acteur als David Jason de rol van Jack Frost invult, geeft de serie nog iets extra's. Maar ze hebben nog voordelen: een aflevering duurt anderhalf uur en het budget is niet te vergelijken.''


    Geïnteresseerde Amerikanen
  • Klopt het dat Hollywood interesse toont voor je schrijftalent?
  • ,,Ik had een script voor een komedie klaar en dat is op het filmfestival van Utrecht opgemerkt door een aantal grote Amerikaanse filmstudio's. In Famous last words is een baas uit de onderwereld terminaal ziek en daarom laat hij zijn testament opmaken en op video vastleggen. Tot blijkt dat hij eigenlijk kerngezond is. De besprekingen met de States duren voort. Intussen staat wel al vast dat we er een Nederlandse versie van draaien, die volgend jaar in de bioscoop moet komen.''

  • Wanneer vertrek je naar Los Angeles?
  • ,,Nog lang niet. Zolang ik het schrijfwerk en het speurwerk kan combineren, ga ik door. Ik blijf het politiewerk enorm boeiend vinden.''