Het sluipverkeer kiest massaal voor de verkavelings- en verbindingswegen. De politie houdt geregeld toezicht maar kan niet altijd in de buurt zijn. Afgelopen weekend ramde een vrachtwagen nog de gevel van de woning van Vital Craeninckx bij het keren van het voertuig. De bandensporen en de schade aan de gevel zijn daarvan de stille getuigen. Toen Vital Craeninckx na een paar dagen afwezigheid thuis kwam merkte hij meteen de schade aan de muur . 'Aan de hand van de draaiende brede bandensporen en de hoogte van de beschadigde stenen is het duidelijk dat het hier om een vrachtwagen was gaat', zegt hij. 'Vooral zware buitenlandse trucks met GPS zien we hier de vreemdste toeren uithalen.'

Het negeren van de verbodsborden zorgt voor ellende op alle wegen in de buurt van de werken. 'Er zijn zelfs gefrustreerde bestuurders die de doodlopende Bremstraat testen. Zelfs de Vlaaistraat en de Kiekenbosstraat, waar uitsluitend plaatselijk verkeer is toegelaten, worden nu nieuwe doorgangswegen. Het is druk in de Veldwachterstraat en in de verbindingsweg van Optielt naar Motbroek waar de bermen helemaal uitgehold zijn door elkaar kruisende bestuurders', zegt Craeninckx. 'Volgens burgemeester Cleuren is er een politiereglement klaar dat zal toegepast worden bij overlast maar dat baat niet als alle verkeersborden worden genegeerd.' Volgens Craeninckx zou het al een hele verbetering zijn als er een bord ter hoogte van het station in Tielt zou komen dat aangeeft dat het Gouden Kruispunt niet bereikbaar is. 'Omdat er infoborden staan met de melding Handelaars bereikbaar denken de bestuurders dat ze ook zo naar het Gouden Kruispunt kunnen.'