Els De Temmerman werd amper twee jaar geleden door de westersgezinde Oegandese president Yuweri Museveni ingehaald om van de krant de eerste 'onafhankelijke' krant van Afrika te maken. De Temmerman moest de krant op westerse leest schoeien. Ze begon haar carrière bij de krant Het Volk, maar haar sporen had ze verdiend bij de VRT door haar televisieverslaggeving over de Rwandese genocide.

Onder De Temmerman was de krant New Vision verveld van een propagandakrant voor het regime tot een 'gewone' krant voor de lezers. Het aandeel van de overheid werd herleid tot 53 procent en de rest van de aandelen werd verhandeld op de beurs. Volgens De Temmerman steeg de oplage van New Vision de voorbije jaren van 29.000 naar 34.000 exemplaren. Wat voor een Centraal-Afrikaans land enorm is. Het was waarnemers de laatste weken echter opgevallen dat er almaar meer foto's en toespraken van Museveni op de voorpagina stonden, zonder dat die echt nieuwswaarde hadden. Een typische Afrikaanse situatie.

De redactie van de krant kreeg het ontslag van De Temmerman gisteravond te horen tijdens een speciale personeelsvergadering. 'Wij waren geschokt door het feit dat het ontslag van Els daar werd aangekondigd', reageert een sportredacteur van de krant telefonisch. 'Er werd gezegd dat Els De Temmerman de onafhankelijkheid van de krant niet meer kon waarborgen. Ik denk zij niet genoeg tijd gehad heeft om te groeien in haar functie.'

Zelf was Els De Temmerman niet bereikbaar voor een reactie. Wat zij nu zal gaan doen is onduidelijk. Samen met haar echtgenoot en Europarlementslid Johan Van Hecke (Open VLD) baat zij aan de oever van het Victoriameer in Oeganda een hotel uit. (jlo)