Na Brasschaat en Stabroek is Harelbeke de derde Vlaamse gemeente waar Albert Heijn een vestiging opent. De keten heeft alvast al een socio-economische aanvraag ingediend die het schepencollege volgende week dinsdag zal behandelen.

‘Ik voorzie weinig problemen', zegt Martin Vandebuerie, chef van de stedelijke dienst Wonen, Ondernemen en Leven (WOL). ‘In het pand op die plek was eerder supermarkt Match gevestigd, maar die sloot er een half jaar geleden de deuren. De verkoopoppervlakte binnen het gebouw is groter dan vierhonderd vierkante meter. Daarom moet er een socio-economische aanvraag worden ingediend. Krijgt Albert Heijn daarvoor de goedkeuring, dan staat er eigenlijk niets meer in de weg om hier de derde vestiging van Albert Heijn in Vlaanderen te openen.'

Er is nog meer supermarktnieuws, maar dan in deelgemeente Hulste. Daar zal Huis Maria, momenteel nog gevestigd aan de Brugsestraat, verhuizen naar een nieuwe nog te bouwen winkel aan de overkant van het honderd meter verder gelegen bedrijf Vanassche, aan de Brugsesteenweg. ‘Het gaat over een project dat meer dan duizend vierkante meter oppervlakte omvat', zegt Vandebuerie. ‘Daarvoor moet er eerst goedkeuring komen van het Nationaal Socio-Economisch Comité voor de Distributie in Brussel. Eerst zal dat bureau de aanwezige verkoopsoppervlakte in heel Harelbeke bekijken, en dan een oordeel vormen.'

In kaart brengen

Voor de lokale economie zijn de komst van Albert Heijn en de vernieuwing van Huis Maria een serieuze opsteker. ‘Er beweegt inderdaad heel wat. Zelf geven wij daar ook de nodige stimulansen voor', legt Martin Vandebuerie uit. ‘Nu is de dienst bezig met een inventaris op te maken van alle leegstaande panden op het grondgebied. Vooral het centrum interesseert ons. Daar heb je bijvoorbeeld veel te kleine panden waar zich anders misschien grote ketens willen vestigen. Wat doen wij nu? Wij gaan op zoek naar ruimere panden en die brengen wij in kaart. Dan schrijven wij grote winkelketens als Blokker, Kruidvat, Standaard Boekhandel en anderen aan om hen te wijzen op de mogelijkheden om zich op een of andere locatie in het stadscentrum te vestigen. Wij voeren ook promotie voor het marktplein, dat helemaal wordt heringericht en waar flats komen met op het gelijkvloers toch een totale winkelruimte van meer van 3.600 vierkante meter. Het is op die manier dat wij hoe dan ook grote handelszaken in onze binnenstad willen krijgen.'