Sinds eind februari zijn de voorbereidende werken al bezig, met beperkte lokale hinder voor het verkeer. 'De start van de eigenlijke werken - zeven kilometer tussen Herentals en Massenhoven - was begin april voorzien. Maar door onvoorziene technische problemen bij het versterken van de brug over de spoorlijn Lier-Herentals is de planning noodgedwongen aangepast', zegt Erika Decorte, woordvoerster van AWV. De werken starten 7 mei en zullen begin oktober klaar zijn.

Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht ernstige hinder in beide richtingen. Vijf maanden bijkomende problemen voor zeven kilometer beton? Heel wat pendelaars van de Boudewijnsnelweg slaken nu al een diepe zucht. 'Toch doen we heel wat inspanningen om de hinder voor het verkeer tot een minimum te beperken. Er zal dag en nacht gewerkt worden, en dat 7 dagen op 7', zegt Decorte. 'Verkeer richting Antwerpen wordt via doorsteken door de middenberm op de rijbaan richting Hasselt geleid. Er blijven altijd twee versmalde rijstroken in elke richting beschikbaar en er zal een snelheidsbeperking gelden van 70km/u.'

De op- en afrittencomplexen Herentals-Industrie en Herentals-West (Grobbendonk) worden uit veiligheidsoverwegingen afgesloten, telkens voor een periode van twee maanden. Gebruikers van de E313 die denken dat het, eenmaal de provinciegrens met Limburg overschreden, allemaal veel lekkerder zal lopen, worden op hun wenken bediend. Het nieuwe wegdek zal bestaan uit twee lagen doorgaand gewapend beton. Dat is onderhoudsvriendelijker en duurzamer dan asfalt. 'Op Limburgs grondgebied werd een deel van de E313 autosnelweg vorig jaar al opnieuw aangelegd in beton, nu is dus ook een deel op Antwerps grondgebied aan de beurt', klinkt het. Op 5 en 6 mei wordt er op de snelweg signalisatie gezet. In de eerste fase, van mei tot midden juli, wordt het op- en afrittencomplex Herentals-Industrie afgesloten. Met de hulpdiensten zijn speciale afspraken gemaakt om bij grote problemen in de werfzone zo snel mogelijk ter plaatse te geraken.