Zo hot als het Britse kledingmerk tijdens de Londense modeweek in september nog was, zo dood is Aquascutum vandaag. ‘De uitdagende omstandigheden in het Verenigd Koninkrijk maken dat we het bedrijf niet meer draaiende kunnen houden', liet het modehuis deze week aan de Britse pers weten. ‘Maar we zijn ons bewust van de waarde van het merk, en het eeuwenoude erfgoed dat Aquascotum achterlaat.'

Waterproof voor upperclass

Het merk werd opgericht in 1851 en vond de allereerste waterproof kleding uit. Hun regenjas was dan ook dé musthave voor de stijlbewuste upperclass. Britse leiders als Winston Churchill en Margaret Thatcher, en Hollywood-iconen als Greta Garbo, Humphrey Bogart en Peter ‘Inspector Clouseau' Sellers (foto): allemaal waren ze fan van het luxelabel.

Maar vandaag legt het bedrijf de boeken neer. ‘De kans is groot dat een bedrijf in China of het Midden-Oosten het merk koopt, zoals ook gebeurd is bij autofabrikant Rover', zegt beursspecialist Pascal Paepen. ‘Aquascutum is een duur merk, dat een bepaalde klasse aantrekt. En terwijl we in Europa besparen, groeit in Azië de markt voor miljonairs elke dag.'

Als het merk naar het buitenland verhuist, verliezen waarschijnlijk 250mensen in Groot-Brittannië hun werk. ‘Toch is er ook een positieve kant: op die manier blijft het merk tenminste voortbestaan. Natuurlijk is er dan nog weinig Brits aan. Maar de concurrentie is moordend, en ook al bestaat een merk meer dan 160jaar, toch is dat jammer genoeg geen garantie dat het de crisis overleeft.'