De Duitse automobielclub ADAC liet zowel een fiets met aanhangkar als een fiets met kinderstoeltje crashen tegen een obstakel. Allebei met een snelheid van 25kilometer per uur. De fietskar bleef overeind en de inzittende testpop bleef onbeschadigd. Maar de fiets met stoeltje ging lelijk onderuit. De pop in het stoeltje liep daarbij schade op.

‘Allicht wordt de fietskar nog veiliger', zegt Lieve Vermoere, federaal fietsambtenaar. ‘De Europese Unie heeft onlangs aan het Europese normalisatie-instituut gevraagd om veiligheidsnormen voor fietskarren op te stellen. Daarin kan bijvoorbeeld staan dat het kinderhandje op geen enkel moment bij de spaken mag kunnen. Of dat de rug, de voeten en het hoofd voldoende beschermd moeten zijn. Nu zie je vaak fietskarren die helemaal in zeil zijn opgetrokken. Voor fietsstoeltjes bestaan die veiligheidsnormen trouwens al.'

Roel De Cleen van de fietsersbond zegt dat al wel meerdere studies hebben aangetoond dat fietskarren veiliger zijn dan fietsstoeltjes. ‘Het is niet dat de stoeltje op zich gevaarlijk zijn, wel hun positie, zo hoog achteraan op de fiets. In een fietskar zit je dichter tegen de grond. Dus als je valt, val je van minder hoog.'

‘Een fietskar heeft bovendien twee wielen. Dat zorgt voor meer stabiliteit dan dat ene achterwiel waarop het kinderstoeltje is gemonteerd. Komt daar nog eens bij dat zo'n kar een gebinte is dat het hele lichaam beschermt.'

Er werd een tijd gevreesd dat de fietskar zo laag lag dat ze niet zichtbaar zou zijn voor autobestuurders. ‘Dat blijkt nu niet zo te zijn. Integendeel', zegt De Cleen. ‘Autobestuurders zijn minder gauw geneigd zo'n breed gevaarte voorbij te steken dan een smalle fiets.'

Best is duurst

De Cleen wijst erop dat niet de fietsbakken maar de bakfietsen het allerveiligst zijn. ‘In die fietsen met vooraan een bak kunnen twee kinderen veilig vervoerd worden. De bakfiets is the best of both worlds. Je hebt de gebruiksvriendelijkheid van het kinderstoeltje dat ook altijd klaar op de fiets staat, terwijl je zo'n fietskar toch altijd weer moet bevestigen. En in de bakfiets zitten de kinderen net als in de fietskar veilig stabiel, want laag bij de grond.'

Maar veiligheid en het gebruiksgemak hebben hun prijs. Een bakfiets kost snel 2.000euro. Een fietskar kost 500euro. Een fietsstoeltje heb je al vanaf 100euro.