De veertigers Philippe Van Ophem en Renaud Gryspeerdt richtten eind 2010 het bedrijfje Agilys op, dat de applicatie myShopi ontwikkelde. ‘Ons gratis digitale boodschappenlijstje is intussen gelanceerd in België, Frankrijk, Nederland, Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië en wordt momenteel zo'n 2.800 keer per dag gedownload. De teller staat al op 730.000. Volgende week halen we dus de 750.000', zegt Van Ophem.

Met myShopi laad je meteen een thematische catalogus met 1.400 foto's van de bekendste producten van ruim 200 merken op je iPhone of andere smartphone met Android of Windows Phone als besturingssysteem. ‘myShopi herkent ook 120.000 streepjescodes. Neem je de laatste fles cola uit de kelder, dan scan je gewoon de streepjescode in en het product verschijnt meteen in je lijstje. Telkens wanneer je aan iets denkt, kun je dat meteen opslaan. Zo vergeet je niets meer. Wie dat wil, kan zijn boodschappen zelfs rangschikken per rayon in de supermarkt van zijn keuze, waardoor het winkelen veel sneller kan.'

Kortingbons

Toch biedt myShopi meer dan enkel tijdwinst. ‘Elk gezinslid kan zelf zijn eigen lijstje aanmaken en dat doorsturen naar de shopper van dienst. We werken nu aan een systeem om die lijstjes automatisch te synchroniseren. En wie onderweg een half uurtje vrij heeft tussen twee afspraken in, heeft altijd zijn lijstje bij zich en vindt via myShopi een supermarkt in de buurt.'

Tot nu toe hebben de ontwikkeling, de lancering en het beheer een half miljoen gekost. ‘We halen onze inkomsten uit het versturen van door merken betaalde kortingmails. Tijdens het shoppen zie je voor welke producten je een korting krijgt', zegt Van Ophem. Sinds februari ruilden de Belgen al zo'n 18.000e-coupons. ‘Van de producent van de Blackberry kregen we de opdracht om myShopi ook aan hun besturingssysteem aan te passen. En Sony-Ericsson installeert myShopi nu standaard op zijn Xperia-smartphones.'