Eerst benzine

Aan een beperkt aantal cilinders onder de motorkap nemen we geen aanstoot meer. De twee nieuwe motoren tellen vier en zes cilinders. De origine van de eerste is bekend want hij komt recht uit de schappen van Ford, waar hij zich al bewezen heeft in de Mondeo en de Focus. De V6 is dan weer volledig nieuw.

3.0 V6 S/C

Deze mysterieuze naam staat voor een drieliter V6 met drukvoeding via een compressor, net als in de dikke V8 van de Jaguar XKR. Met een lange slag (zoals in de grote Britse traditie) gaat hij op zoek naar 360 paarden bij 6.500 tr/min en levert hij een koppel van 450 Nm tussen 1.800 en 4.000 tr/min. De verbruikwaarden zijn nog niet bekend, maar Jaguar kondigt een 0 tot 100 km/u van 5,7 seconden aan in de berlines XF en XJ.

Maar je hebt nog niet alles gehoord: de joker van Jaguar heet F-Type. Ook de toekomstige kleine sportwagen van Jaguar geniet van deze motor, maar met een hoger vermogen van 380 pk en een koppel van 460 Nm bij dezelfde toerentallen. Afgaande op de technische fiches moet je het bijkomende vermogen vooral hoog in de toeren zoeken. 

2.0 I4 240 Turbocharged

Deze motor is zoals gezegd al bekend uit het gamma van Ford, maar ook van bij zustermerk Land Rover, waar hij gebruikt wordt in de Range Rover Evoque. Het is een soepele en gedisciplineerde motor die 240 pk levert bij 5.500 tr/min en 340 Nm tussen 1.800 en 4.000 tr/min. Met zo'n genereuze cijfers zou je bijna zijn kleine aantal cilinders vergeten...

Jaguar Heritage Racing: geschiedenis op de weg

Jaguar XK en XKR Special Edition: naar de leerlooierij

Jaguar XKR-S: gevild wild

Jaguar SS100: de geboorte van een mythe

Jaguar C-X16: baby-Jag

Jaguar XKR-S cabriolet: topless sportieveling

Jaguar C-X75 gaat in productie

Jaguar XK: subtiele facelift

Jaguar XF: operatie verleiding

De toekomstplannen van Jaguar