‘Onze huidige toonzaal in de Scherpeputstraat is vrij klein. Dit bedrijfspand, dat goed zichtbaar is vanaf de E17 en enkele meters verder ligt dan ons huidig pand, stond vrij en is dus ideaal voor ons nieuwe totaalconcept. Bovendien wordt onze toonzaal nu helemaal opengesteld voor iedereen’, vertelt commercieel directeur Randy Remue.

‘In de grote showroom zal onze hele collectie te bezichtigen zijn. Verspreid over de zaal komen banken. Daarop kunnen fietsliefhebbers rustig naar de hoogtechnologische fietsen kijken, zoals in een museum naar een kunstwerk’, aldus Remue.

‘De fietsen kunnen ze hier niet kopen, maar ze zullen wel aangepast worden voor hen en geleverd bij de fietsdealer. Zeer comfortabel omdat die instaat voor het onderhoud en dicht in de buurt bij de klant is.’

Fietsliefhebbers kunnen aan de virtuele cycling corner op een vaststaande fiets op een fictieve manier de Mont Ventoux beklimmen of de Ronde van Vlaanderen rijden. ‘Daardoor analyseren we de positionering van die persoon, zodat alles goed zit. Hoe beter je zit, hoe veiliger ook trouwens.’

De fietsen worden onder andere getest door wielrenner Johan Museeuw, die aandeelhouder is in het bedrijf.

Aan de zaal grenst een werkplaats waar Hans Van Lierde en Gilbert Cattoir fietsen op maat zullen maken. ‘Samen hebben ze meer dan 60 jaar ervaring in de fietsindustrie.’

Aan de toonzaal wordt een Belgian Cycling Café gebouwd, dat wordt ingericht als een bruine kroeg met een oude toog en een Wall of Fame.

‘Bedoeld als een knipoog naar het Belgische wielrennersverleden’, glimlacht Remue.

‘Memorabilia van grote namen uit de Belgische wielrennerswereld zullen aan de muren prijken.’

Particulieren kunnen er iets drinken, bedrijven kunnen er meetings houden of het gebouw afhuren om een product voor te stellen en daarna de fiets op te springen.

‘We willen de ervaring rond fietsen opentrekken en de klanten meer ondersteuning geven. De klant koopt niet alleen een fiets, hij moet ook een bepaalde ervaring meekrijgen.’

Museeuw Bicycles wil een grotere internationale speler zijn en doet dat door samen te werken met internationale partners zoals Quickstep en Modular. ‘In de toonzaal stellen ze een deel van hun producten voor en wij doen dat ook bij hen’, sluit Remue af.

De Belgische fietsenfabrikant is al actief in onder andere Japan, Australië en de VS.