Wim Meij, 56 jaar, 1m87 groot en 104,2 kilo zwaar, ging een maand lang driemaal per dag eten bij McDonald's. Na die maand woog hij 97,9 kg - 6,3 kg minder - en was hij vijf centimeter buik kwijt. Ook andere gezondheidsindicatoren verbeterden. Daarmee overkwam hem net het omgekeerde van wat Morgan Spurlock meemaakte. Spurlock schranste voor zijn film Super Size Me ook alleen maar fastfood en hij kwam snel 12 kg aan. Bovendien ging zijn gezondheid zienderogen achteruit.

,,Dik zijn is eigen schuld''

Meij werd begeleid door een arts en een diëtist, die er streng op letten dat hij niet meer dan 1.800 tot 2.000 calorieën per dag binnen kreeg. ,,Een keer nam ik een tussendoortje, een ijsje. Het was weliswaar van McDonald's, maar ik had meteen wroeging over die extra-calorieën.'' Spurlock schrokte veel meer naar binnen. ,,Hij nam meer caloriën op dan hij verbrandde. Meij niet. En dan val je af'', zeggen de begeleiders van de journalist. Meij zelf: ,,Ik heb het idee dat ik een misstand heb rechtgezet, want door Spurlocks film krijgen de mensen de indruk dat overgewicht de schuld is van de fastfood-industrie en dat is kort door de bocht. Dat mijn cholesterol- en andere bloedwaarden daalden, bewijst dat je ook bij McDonald's op verantwoorde wijze kunt afvallen. Op voorwaarde dat je een verantwoorde keuze maakt - en inderdaad, de meeste mensen hebben daarvoor onvoldoende kennis.''

Zijn stelling: de mensen hebben vrijwel altijd zelf schuld aan hun overgewicht, en de overheid moet bijgevolg veel meer investeren in voorlichting over een juiste voeding. Meij botste bij McDonald's voortdurend op veel te dikke jongeren die Big Tasty's combineren met MacShake's en zodoende per beurt 1.180 calorieën binnenkrijgen of ruim meer dan de helft van een dagmenu.

Lang wachten op slaatjes

Meij zelf probeerde zo verscheiden mogelijk te eten, met inbegrip van alle slaatjes van McDonald's. Hij kwam tot de vaststelling dat hij het langst moest wachten op de meest 'verantwoorde' slaatjes. En dat de keten afslag geeft op zijn dikmakers als er maar geen sla aan te pas komt.

Meij leeft gezond. ,,Tot zes jaar geleden deed ik veel aan sport. Ik zat in de atletiekselectie. Nu heb ik een boerderij, en dus beweeg ik heel veel. Ik heb een grote spiermassa en dus verbruik ik veel.'' Nog een reden waarom Meij afviel: McDonald's serveert in Nederland geen wijn, terwijl Meij wel een goed glas wijn weet te appreciëren.

Wat hij na verloop van tijd nog erger miste - ,,ik had het geen drie maanden volgehouden'' - waren groenten. McDonald's houdt het in Nederland bij sla. Meij is tevreden over de fruitmix en de salades. Maar niet over de burgers. ,,De zoete kauwgombroodjes zijn hooguit nog aan de saus te herkennen. Het maakt niet uit wat er tussen zit, kaas, rundvlees, kip of vis. Het smaakt allemaal hetzelfde, heel zoet. Die burgers zijn precies de core business van McDonald's. Ze verdienen hun geld met die vette, zoete hap - omdat het grote publiek nu eenmaal kiest voor de gemakkelijkste smaak.''

De film van Spurlock komt vandaag uit in Nederland en volgende maand bij ons. De filmmaker zegt dat Meij en het publiek in het algemeen hem verkeerd begrijpen. ,,De film is geen aanval op McDonald's maar op de Amerikaanse levensstijl. We eten te veel, bewegen te weinig en denken niet na over alles wat we naar binnen schuiven.''

Voedselplan

Dat is precies ook het punt van minister Rudy Demotte die onlangs Super Size Me in avant-première toonde om zijn campagne tegen zwaarlijvigheid te lanceren. ,,Die film is geen wetenschappelijk experiment maar wel een extreme stunt om de gevaren van ongezond eten in de verf te zetten. We hebben die film gebruikt als trekpleister, als een sterk middel om aan de alarmbel te trekken.''

De diensten van Demotte blijven achter hun campagne staan: ,,Kijk naar de cijfers. Vijftien procent van onze jongeren tussen de 9 en 12 jaar lijdt aan overgewicht. Dat zijn geen Amerikaanse maar wel Belgische cijfers. We moeten niet meer wachten op Amerikaanse toestanden, we moeten nu ingrijpen.''

Demotte start daarom vanaf volgend jaar met zijn voedselplan, na een uitgebreide peiling van onze eetgewoonten, die nog loopt. ,,De dag na het startschot van onze campagne kwam Fevia, de koepel van de voedingsindustrie, met de mededeling dat ze zich vrijwillig beperkingen inzake het aanprijzen van voeding gaan opleggen. Dat is een hoopvol signaal. We willen komen tot gezondere eetgewoonten, in samenwerking met alle betrokken partijen.''