Suske en Wiske promoten ook technisch onderwijs

Suske en Wiske promoten ook technisch onderwijs
BRUSSEL - Suske en Wiske zijn zeer gegeerde figuurtjes voor commerciële acties en campagnes. Het stripduo mag nu ook Brusselse kinderen warm maken voor het technisch onderwijs.



Bij Standaard Uitgeverij komen jaarlijks wel vijftig aanvragen binnen van Belgische en Nederlandse organisaties of bedrijven die iets willen doen met stripfiguren. Vooral Suske en Wiske blijken bijzonder gegeerd. Maar het stripduo mag niet zomaar overal worden afgebeeld. Elke publiciteitsaanvraag voor Suske en Wiske wordt eerst naast de laatste wilsbeschikking van geestelijk vader Willy Vandersteen gelegd. 'Vandersteen liet in zijn testament strikt noteren wat wel en niet mag. Verboden onderwerpen in strips en campagnes zijn alcohol, drugs, seks en buitensporig geweld', zegt Ludo Stroobantsvan Standaard Uitgeverij.

Voldoet de aanvraag aan de criteria van het testament, dan krijgen de drie dochters van Vandersteen hun zeg. Uiteindelijk geven zij hun fiat voor maximum tien Suske en Wiske-acties per jaar. Die nevenactiviteiten maken tien procent uit van de omzet van de Studio's Vandersteen.

'Het aantal aanvragen neemt wel voortdurend toe. Zeker sinds strips niet meer zo scheef worden bekeken. Dit jaar zijn er opvallend veel campagnes. 2009 wordt hét stripjaar in Brussel, velen springen op die kar', zegt Stroobants.

Op de vraag of Suske en Wiske in de Brusselse wervingscampagne voor technisch onderwijs mogen figureren, antwoordden de zussen-Vandersteen meteen enthousiast ja. Zelfs al drong de tijd en moest hiervoor de lancering van de volgende Suske en Wiske-strip een maand worden uitgesteld.

Vorige lente hield ook schoenenproducent Hush Puppies' een Suske en Wiske-actie. Bij elk paar verkochte kinderschoenen kreeg je een stripalbum cadeau. 'Het concept was heel goed uitgewerkt. In de gelegenheidsstrips figureerde zelfs het befaamde Hush Puppies'-hondje', zegt Pierre Steenackers van het bureau C&C Advertising. 'Onze winkeliers waren behoorlijk snel door hun voorraad heen, wat aangeeft dat de actie aansloeg. Al kan je nooit zwart op wit de reden van een succesverkoop aantonen.'



Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees