Politici halen ideeën vanonder het stof

Chaussée d'Amour verhit opnieuw de gemoederen

Print

Als het over de Chaussée DAmour gaat, rollen politici al vechtend over straat en is het een opbod voor het beste idee Foto: Raf Vanmechelen

SINT-TRUIDEN - De discussies rond de Truiense Chaussée d'Amour laaien weer op. Nadat maandag Bjorn(28) en Jurgen Malinowski (32) met hun motor zijn omgekomen na een zware klap tegen een bestelwagen die rechtsomkeer maakte, lijken de politici de ideeën weer uit de kast te halen.

Het ongeval waarbij twee broers uit Tongeren en Genk maandagavond op de Luikersteenweg omkwamen, doet de discussie rond de verkeersveiligheid op de Chaussée D'Amour weer oplaaien. De twee broers knalden op de bestelwagen van een bestuurder die linksom draaide.

Als het over de Chaussée gaat, rollen de Truiense politici al vechtend over straat en is het een opbod voor het beste idee. Zelfs de ongevallencijfers worden door iedereen anders bekeken. Carl Nijssens (CD&V) ziet ze als extreem hoog, burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A) nuanceert ze.

Feit is dat al veel is gepalaverd over de steenweg, maar op enkele bijkomende wegmarkeringen en fietspaden na, is er de laatste decennia niet veel veranderd.

Gluurstroken

Gemeenteraadslid Carl Nijssens (CD&V), die in 2003 al een gluurstrook voorstelde, breekt de discussie weer open. ‘Het aantal ongevallen ligt in de rosse buurt bijna de helft hoger dan op andere wegen in Sint-Truiden. Dit bewijzen de politiecijfers jaar na jaar', zegt Nijssens. ‘Automobilisten remmen plots af, parkeren op de zijstrook, stappen uit, onderhandelen met barmeiden over de prijs en ze maken onverwacht rechtsomkeer. Gluurstroken zijn veilig en afgescheiden met in- en uitrijpunten, op de plaatsen waar bordelen elkaar opvolgen. Dit vermindert het gevaar voor roekeloze bestuurders.'

Vitrinecomplex

NV-A Sint-Truiden springt op de barricades en wil een eroshuis. ‘Ons concreet voorstel is één centraal vitrinecomplex op te laten richten op een niet-storende locatie. Een op te richten vzw kan dan instaan voor transparante huurovereenkomsten met uitsluiting van de pooiers, controle op kwaliteit van de werkomstandigheden en de algemene belangenbehartiging van de meisjes', zegt kopstuk Jelle Engelbosch.

Ook de veelbesproken recastrip haalde het niet. Heel wat tegenstanders dwongen het stadsbestuur van Sint-Truiden ertoe om de heraanleg van de Chaussée d'Amour uit te stellen. In die zone worden 48 bars op een beperkte strook samengebracht. De tien bars buiten die zone konden naar gereserveerde percelen in de recastrip verhuizen. Vooral onteigeningen bleken een doorn in het oog van de bewoners.

Burgemeester Vandenhove wil de cijfers van de verschillende wegen in Sint-Truiden niet vergelijken. ‘Ik wil niet meedoen aan een politiek steekspel. Ik denk nu vooral aan de twee dodelijke slachtoffers die er zijn gevallen en de rest is voor mijn bijzaak', zegt een gepikeerde burgervader.

‘Als we over de Luikersteenweg spreken, moeten we ook durven exacte cijfers te noemen. Op het stuk van aan de fougarotonde tot aan de Romeinseweg liggen de meeste bars. Daar waren in 2010 dertien ongevallen met lichamelijk letsel en in 2011 waren er dat twaalf', zegt Vandenhove. ‘In 2011 waren zeven van de tien ongevallen lateraal (aanrijding in de flank, red.), vier waren kop-staartaanrijdingen en dan zijn er nog twee andere. Bij twee ongevallen was er alcohol in het spel. Op de hele Luikersteenweg waren er in 2010 24 ongevallen met letsel en 23 in 2011.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio