Colruyt nog altijd goedkoopst in merkproducten

Test-Aankoop nam deze supermarktenquête in het voorjaar af. De consumentenorganisatie noteerde toen 177.000 prijzen in 689 supermarkten en deelde die in drie categorieën in.

Bij de merkproducten staat Colruyt voor het derde jaar op rij op nummer één. Smatch is nog maar eens het allerduurst: het verschil is zelfs verder opgelopen, tot dertig procent. Merkproducten blijven natuurlijk het duurst: als u in de winkelkar alle merkproducten vervangt door soortgelijke zaken bij Aldi, dan bespaart u 42procent en bij Lidl 35procent. Delhaize heeft de voorbije jaren een forse opmars op dit gebied gemaakt, stijgt zelfs nog lichtjes en laat nu ook de hypermarkten van Carrefour achter zich.

Bij de eersteprijsproducten (de vroegere witte producten, zoals Carrefour Discount, Everyday van Colruyt of 365 van Delhaize) behoudt Colruyt zijn monopolie, ook met zijn deelketens Okay en Eurospar. Delhaize laat ook hier grote delen van de concurrentie achter zich. De hekkensluiters zijn opvallend: Alvo zit bij de duurdere winkels, zelfs al behoort de keten ook tot de Colruyt-familie. De voorlaatste plaats van Smatch verbaast dan weer niet. Opmerkelijk is het slechte resultaat van Aldi en Lidl: ‘Voor deze producten zijn zij een pak duurder dan de anderen', constateert Test-Aankoop.

En dan zijn er nog de huismerken (dus producten onder het eigen logo, zoals Delhaize en Carrefour). Colruyt heeft geen huismerk, en komt dus niet voor in dit klassement. De allergoedkoopste hier is een nieuwkomer: Leader. Deze Franse keten heeft enkele winkels in Wallonië geopend en voert haar publiciteit alleen in het Frans. Nummer twee is Albert Heijn.

De verrassende hekkensluiters zijn alle warenhuizen van de Delhaizegroep. ‘Je mag geen appels met citroenen vergelijken', zegt woordvoerder Hans Michiels. ‘Er zijn vaak grote verschillen tussen de huismerken. Zo bevat onze hazelnootpasta 11procent nootjes, wat niet bij alle concurrenten het geval is.'