Meetfiets reed 1.300 kilometer en registreerde te veel schokken

Fietspaden gebuisd voor rijcomfort

Print

Het slechtste fietspad loopt van Boutersem naar Lubbeek. Foto: GMD

Het gemiddelde Vlaamse fietspad is voor rijcomfort met een schamele 4,5 op 10 flink gebuisd. Met de breedte (6,7/10) en de afstand tot de auto's (6/10) valt het iets beter mee, zodat de gemiddelde totaalscore van de Vlaamse fietspaden 6,3 op 10 bedraagt. Met een speciale meetfiets is daarvoor 1.300 kilometer gecontroleerd.

Putjes in het asfalt. Verdwaalde kiezelstenen. Verzakte betonklinkers. Riooldeksels. Het zijn maar enkele van de vele hindernissen waarmee fietsers op hun reisweg te maken krijgen. Om al dat hotsen en botsen in kaart te brengen en – nog belangrijker – op te lossen, liet Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) een speciale meetfiets los op de Vlaamse fietspaden.

Score: 0,0 op 10

Zestien gemeenten stelden zich kandidaat om deel te nemen aan het proefproject, goed voor 1.300 km fietspad. De resultaten zijn duidelijk: er is nog veel werk te verzetten. In zo goed als elke gemeente is er wel een fietspad dat een score van welgeteld 0,0 krijgt. De meeste fietspaden voldoen niet aan de minimumeisen die Crevits en de Fietsersbond samen hadden opgesteld bij het ontwikkelen van de meetapparatuur, de gemiddelde score voor rijcomfort ligt op amper 4,5 op 10.

‘Het trillingscomfort van de fietspaden scoort redelijk laag', zegt minister Crevits. ‘Daar is geen excuus voor. We moeten vooruit, maar we zien al beterschap bij de fietspaden die de laatste zes jaar zijn aangelegd. Het was duidelijk nuttig om normen op te stellen voor nieuwe fietspaden. Asfalt en cementbeton zijn nog altijd de beste keuzes om een fietspad aan te leggen. Ook voor het onaangename niveauverschil met kruispunten komt een aangepaste richtlijn. Met de cijfers in de hand kunnen wij net als de gemeenten heel concreet weten welke punten ze eerst moeten aanpakken.'

Vrachtwagens

De meetfiets controleerde ook de breedte van elk fietspad en de ruimte tussen fietsers en auto's. Op dat vlak zijn de scores iets beter: gemiddeld scoren de fietspaden daarvoor 6,7 en 6 op 10. ‘Als de vrachtwagens aan 90 km per uur voorbij zoeven, is er natuurlijk een grotere afstand nodig dan op plaatsen waar de auto's maar 50 km per uur mogen', zegt Bruno Coessens van de Fietsersbond, die het meten op zich nam. ‘We hopen dat er bij heraanleg van wegen rekening mee wordt gehouden en dat we nu op een kantelpunt staan.'

De meetactie komt er na het Grote Fietspadenrapport van Het Nieuwsblad/De Gentenaar van drie jaar geleden. Uit de meting van de minister blijkt dat Lubbeek met een gemiddelde van 3,1 op 10 het slechtst scoort. Knokke-Heist en Antwerpen hebben gemiddeld de beste fietspaden van Vlaanderen.

Crevits vraagt nu de andere steden en gemeenten of ze interesse hebben om de meetfiets over hun grondgebied te laten rijden. Zij krijgen een zeer gedetailleerde kaart over de staat van de fietspaden. De veiligheid van verkeerssituaties is niet gecontroleerd, wegen zonder fietspad bleven buiten beschouwing.