Kortrijk wil Vlaanderen veroveren met citymarketing

TV-programma's niet langer gewenst in Kortrijk

Print
KORTRIJK - Kortrijk trekt met steun van commerciële partners 250.000euro uit om zich als toeristisch aantrekkelijke stad te verkopen in heel Vlaanderen. Opvallend is dat daarbij geen plaats meer is voor de populaire tv-programma's waarmee de stad de voorbije jaren toch gescoord heeft.

De Kortrijkzanen moeten voorlopig geen populaire tv-zenders meer verwachten in het centrum van de stad in het spoor van de kassuccessen van de voorbije jaren. Toen waren onder meer Villa Vanthilt, Fata Morgana en Mijn Restaurant te gast in de stad. Voor burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V) is dat geen prioriteit in de citymarketingcampagne die gisteren is voorgesteld.

'Die programma's hebben hun nut gehad', zegt De Clerck, 'maar de stad gaat nu niet meer meedoen in het financiële opbod dat bij steden aan de gang is om populaire tv-programma's binnen te halen. Kortrijk is niet op zoek naar iets in die zin om de stad in the picture te zetten.'

Een duidelijke breuk dus met het beleid van eerste schepen Lieven Lybeer (CD&V), die de voorbije jaren als waarnemend burgemeester zwaar inzette op die populaire tv-programma's. Hij verliet - heel opvallend - ook voortijdig de persconferentie, maar ontkende achteraf dat hij ontgoocheld was over de uitspraken van De Clerck. 'Ik moest op een andere plaats zijn', merkte hij op.

Weekendje winnen

Met die 250.000 euro zal dus een advertentiecampagnes bekostigd worden in heel Vlaanderen. 'We geven de mensen als boodschap mee om Kortrijk te bezoeken en de mogelijkheden te ontdekken inzake shopping, gastronomie, beurzen en cultuur', zegt communicatieverantwoordelijke van de stad Tom Delmotte die samen met marketeer Kurt Ostyn de campagne coördineert.

'Er komt vanaf 5 mei ook een website www.visit.kortrijk.be waarmee we Kortrijk toeristisch op de kaart willen zetten. Maandelijks zal er via de site een weekendje Kortrijk te winnen zijn ter waarde van 300 euro.'

Burgemeester De Clerck stipte nog aan dat 'we in eerste instantie op Vlaanderen mikken, maar later ook op Henegouwen, Noord-Frankrijk en zelfs Nederland.'

Ring Shopping Noord

De stad Kortrijk krijgt daarbij steun van commerciële partners K in Kortrijk, het handelsdistrict, sportketen Decathlon, handelscentrum Pottelberg en beursorganisator Kortrijk Xpo. Zij brengen 200.000 euro bij mekaar, Kortrijk legt er 50.000 euro bovenop.

Opvallend is de voorlopige onthouding van Ring Shopping Noord, het winkelcentrum aan de rand van de stad, waarvan er ook niemand aanwezig was op de voorstelling. 'Er bestaan gevoeligheden tussen commerciële spelers (lees: K in Kortrijk, nvdr.), maar we blijven on speaking terms', zei de burgemeester.

Toch lijkt de kans klein dat ze meedoen. 'Voor ons is het onduidelijk of we zullen mee profiteren van de marktingcampagne als winkelcentrum aan de rand van de stad', vertelt Katrien Van der Fraenen, manager van Ring Shopping Noord. 'Eerstdaags maken we ons standpunt bekend als we al onze partners gehoord hebben.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio