Eerste werkpaard van Belgisch Leger krijgt rust in Melsbroek

Dakota DC-3 komt naar Melsbroek

Dakota DC-3 komt naar Melsbroek

De C-130 wordt ontmanteld op de luchthaven van Oostende.Kms Foto: © Koen Merens

MELSBROEK - De Dakota DC-3, het vliegtuig dat sinds 1992 aan de ketting ligt op het vliegveld van Oostende-Brugge, wordt overgebracht naar de 15de Wing.

'In samenwerking met het Koninklijk Legermuseum , COMOPSAIR en de 15de Wing Luchttransport hebben wij na een lange procedure bekomen dat het vliegtuig Dakota DC-3, dat sedert 1992 aan de ketting lag op het vliegveld van Oostende-Brugge, vrijgegeven werd en overgebracht kan worden naar de kazerne Groenveld in Melsbroek, meldt Luitenant-Kolonel Vlieger Axel Vermeesch met rust, met fierheid. 'Het toestel was vroeger eigendom van Legend Air. Een Belgisch-Luxemburgse maatschappij van gepensioneerde piloten. Zij vlogen boven onze regio's om toeristen en luchtvaartfreaks een leuke kennismaking met de luchtvaartgeschiedenis aan te bieden. In 1992 belandde het toestel in Oostende. Bij een hevige storm botste het met een Boeing 707. De schade aan de DC-3 was nagenoeg onherstelbaar. Vermits de maatschappij niet over de nodige middelen beschikte, volgde al snel een juridische procedure. Legend Air werd failliet verklaard. De vzw Dakota, die de geschiedenis van de militaire luchtvaart op de voet volgt, heeft de eerste stappen ondernomen om het vliegtuig van de sloop te vrijwaren. In 2009 kregen we dan uiteindelijk groen licht van Oostende om het naar Melsbroek over te brengen. Deze DC-3 was in feite het eerste Belgisch werkpaard van het militair luchttransport. Van 1947 tot '76 vlogen er 41 toestellen voor het Belgisch leger.'

'Met een ploeg vrijwilligers begonnen we vorig jaar in september aan de ontmanteling van het toestel. Maar het werk was zo gigantisch dat we gelukkig hulp kregen van Defensie. Dankzij de goede samenwerking tussen de flight aircraft recovery uit Bevekom, de Genie uit Brecht en de vrijwilligers van de vzw Dakota is het zo goed als klaar om overgebracht te worden. Tot en met vrijdag wordt nog gesleuteld om duizenden vijzen en klinknagels los te maken, de vier benzinetanks uit te halen en de romp los te maken van de vleugelwieg. Op maandag 7 maart wordt de romp afgenomen en samen met de andere stukken op vrachtwagens geplaatst', zegt Axel Vermeesch.

'Het konvooi vertrekt dan onder begeleiding van de militaire politie naar Melsbroek. In de week van 14 maart wordt dan begonnen met het weer samenstellen van het vliegtuig. Ik denk dat het ongeveer één jaar zal duren om het volledig af te werken. Wij doen graag een oproep naar technische scholen of enthousiaste luchtvaartfreaks die een handje willen komen helpen.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio