Minister Hilde Crevits gelooft meer in trajectcontrole

Er komen geen nieuwe flitspalen langs de snelwegen

Print
Er komen geen nieuwe flitspalen langs de snelwegen

Foto: Marc Herremans - Corelio

Nog zeker tot begin volgend jaar worden er langs de Vlaamse autosnelwegen geen nieuwe, vaste flitspalen meer geplaatst, zo zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). De kans bestaat zelfs dat er helemaal geen nieuwe meer bij komen. ‘Ik geloof meer in trajectcontrole.'

De jongste flitspaal langs een Vlaamse autosnelweg staat op de Antwerpse ring, ter hoogte van het station van Berchem en is eind vorig jaar in dienst genomen. De plaatsing ervan was de uitvoering van een al ouder contract, want eigenlijk besliste Crevits eind 2010 al om, in afwachting van een studie over de effectiviteit van flitspalen langs autosnelwegen, voorlopig geen nieuwe camera's meer te plaatsen.

En dat blijft nog een tijdje zo, heeft ze aan de commissie mobiliteit van het Vlaamse Parlement laten weten. ‘De resultaten van dit onderzoek zullen we niet hebben voor het einde van het jaar. Zeker tot dan komen er geen nieuwe vaste flitspalen bij langs de autosnelwegen.' Op dit moment staan er langs de autosnelwegen in Vlaanderen een dertigtal snelheidscamera's (zie kader).

Remmen

De kans bestaat overigens dat de jongste flitspaal in Berchem meteen ook de laatste is. ‘Ik geloof meer in het systeem van trajectcontrole', zegt Crevits. Via dat systeem wordt de snelheid van chauffeurs over een veel langere afstand gecontroleerd, ‘waardoor er ter hoogte van de flitspaal geen rem-effect is.' Onder andere de politiediensten waarschuwden al herhaaldelijk voor de soms gevaarlijke capriolen van chauffeurs die tegen meer dan 120 km per uur plots een flitspaal zien staan, vervolgens hard in de remmen gaan met alle gevolgen voor de achteropkomende chauffeurs. Het nu gevoerde onderzoek moet ook daar meer klaarheid over scheppen.

Het eerste systeem van trajectcontrole, op het viaduct van de E17-autosnelweg in Gentbrugge, is overigens zo goed als klaar. Ook op de ring rond Turnhout staat een systeem van trajectcontrole opgesteld dat de komende maanden in werking treedt.

Oppositiepartij Open VLD steunt het beleid van Crevits om niet ‘blind te blijven investeren in nog extra flitspalen langs autosnelwegen', aldus Marino Keulen, lid van de commissie mobiliteit. ‘Het is mijn persoonlijke mening dat de beschikbare budgetten vooral moeten gaan naar het plaatsen van flitscamera's langs gewestwegen en in de bebouwde kom. Overdreven snelheid en de gevaren daarvan voor ook andere weggebruikers is op die plaatsen een veel groter probleem.'

Al wil hij daarmee niet gezegd hebben dat iedereen dan maar tegen 180 per uur over een autosnelweg mag scheuren. ‘Maar de noodzaak van snelheidscontroles lijkt me groter langs invalswegen en in woonkernen dan ergens halverwege een autostrade', aldus nog Keulen.

In Vlaanderen staan er in totaliteit zo'n 1.400 snelheids- en roodlichtcamera's opgesteld.