Eerste fase start in maart, tweede (meer ingrijpende) fase in juli

Half jaar file aan Mariagaard

Half jaar file aan Mariagaard

De huidige situatie aan de Mariagaardschool. De werken die starten in maart zullen in totaal negen maanden duren en de nodige chaos veroorzaken. pdx Foto: © Peter Dirix

WETTEREN - Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start in maart met de aanleg van het busstation aan Mariagaard en twee fietsbruggen parallel aan de nabije spoorwegbrug. In juli start de tweede fase: het structureel onderhoud van de N42. Dat zal voor maanden verkeersellende zorgen. Peter Dirix

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft zijn plannen ontvouwd voor de werken op de N42 ter hoogte van de Mariagaardschool en het Vantegem-industriepark. De werken, waarvoor de bouwvergunningen nog niet zijn afgeleverd, zullen negen maanden in beslag nemen.

De bedoeling van de herinrichting van de Oosterzelesteenweg is de verkeersstroom vanuit Wetteren naar de oprit van de E40 vlotter te laten verlopen en de situatie rond de school veiliger te maken. Het AWV belooft de hinder te zullen beperken, maar ongemakken gedurende de werken zullen er sowieso zijn.

Nog geen bouwvergunning

In een eerste fase die in maart zal aanvangen, zal een busstation voor zes voertuigen van de Lijn op de gronden van Mariagaard worden aangelegd. De huidige toegangsweg naar de school krijgt een bussluis die uitsluitend zal worden gebruikt voor inkomend busverkeer.

Ouders en leerkrachten kunnen na de werken de school bereiken via een nieuwe toegangsweg aan het toekomstige vierarmenkruispunt van de N42 met de Vantegemstraat. Dat knooppunt wordt ook voorzien van verkeerslichten om het verkeer te filteren.

Ook dit voorjaar zullen twee fietsbruggen over de spoorweg Gent - Dendermonde worden aangelegd, lateraal met de huidige spoorwegbrug. Om de hinder maximaal in te perken, zullen de werken aan de twee bruggen na de avondspits gebeuren.

De bouwvergunningen zijn echter nog niet rond. AWV hoopt dat dat eind januari gebeurt. Zoals we deze week meldden, is bunkerspecialist Luc Van de Sype van Bunkergordel.be niet blij met de plannen waarbij één van de nazischuilkelders zal sneuvelen. Hij hoopt dat de dienst Erfgoed alsnog in beroep zal gaan tegen de werken en dat de plannen worden herzien om het oorlogserfgoed te redden.

Wordt hun klacht ontvankelijk verklaard, dan moeten de werken herbekeken worden. Volgens AWV zal dit geen effect hebben op de planning, de werken startten sowieso in maart, ook als de schuilkelders moeten overwelfd worden in plaats van afgebroken.

De tweede fase zal in juli aangevat worden en daarbij zal het structureel onderhoud van de N42 en de spoorwegbrug worden aangepakt. Grote verkeershinder valt niet uit te sluiten. Aan het kruispunt met de Vantegemstraat worden voorsorteerstroken aangelegd, één voor verkeer richting Mariagaard, één voor de stroom naar de industriezone.

Omrijden via R4

Het fietspad zal volledig van de rijweg worden losgekoppeld. Deze grondige herstructurering zorgt ervoor dat de N42 richting E40 van juli tot december zal worden afgesloten. Wie de snelweg of Wettersesteenweg op wil, moet omrijden via de R4 in Melle. In omgekeerde richting - dus van de E40 richting Wetteren - zullen voertuigen tot 3,5ton wel door kunnen en dat via één van de nieuwe fietsersbruggen. Zwaarder verkeer zal ook langs de R4 moeten rijden.

Bezoekers van de Vantegemstraat, geraken wel steeds ter plaatse. Ook bussen voor schoolkinderen zullen tot daar rijden. Wie de industriezone uit wil, zal een lokale omleiding via Poortelos tot aan de parking van het tankstation op de E40 moeten volgen.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio