Ruitjesrok van Ryanair-meisje is te kort

Ruitjesrok van Ryanair-meisje is te kort
BRUSSEL - 'Hottest back to school fares' of 'Opwindendste terug naar school tarieven', luidde de slagzin van een advertentie van de Ierse lowcost-luchtvaartmaatschappij Ryanair in enkele Britse kranten. Dat kan volgens de Britse reclamewaakhond niet door de beugel.
De reclame beeldt immers een schoolmeisje af in een schooluniform. Geen probleem ware het niet dat de ruitjesrok net dat tikkeltje te kort is. Al kon de blik in de ogen en de pose ook al veel verraden. Naast de schoolganger staat een krijtbord met daarop de slagzin.

De Advertising Standards Authority (ASA) oordeelde woensdag dat de 'onverantwoorde' afbeelding de link lijkt te leggen tussen tienermeisjes en seksueel provocerend gedrag.

'Het is merkwaardig dat een afbeelding van een model in volledige kledij als een overtreding wordt aanzien', aldus Ryanair. 'En dat wanneer vele leidende kranten in Groot-Brittannië regelmatig foto's publiceren van topless en half-geklede vrouwen', luidde de reactie.

De ASA vraagt Ryanair de advertentie in te trekken. Maar het Ierse bedrijf weigert dat en noemt de uitspraak 'censuur'. De advertentie die in drie kranten verscheen lokte 13 klachten uit. Een 'onbeduidend aantal' gezien de lezersaantallen, aldus Ryanair.

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees