The infamous Roots Rielemans Family Orchestra op pad met album “Time Of Day”

Het familiefeest dat mocht blijven duren in Missy Sippy Club

Op een boogscheut van de turbulente en druk becommentarieerde extra Gentse gemeenteraadszitting, pakte The infamous Roots Rielemans Family Orchestra dinsdagavond een nokvolle Missy Sippy Club in. Hier geen cameraploegen, maar politieke nevels zweefden toch de club binnen. Het nummer “Talking too much” werd aangevuld met “Bracke” in het refrein. Het eerste en laatste woord bleef gelukkig aan de muziek.

The Infamous Roots Rielemans Family Orchestra is niet zo onbekend als de naam doet vermoeden. Vijf kleppers uit de Belgische blues- en folkwereld creëerden hun eigen muziekoase. Pascale Michiels (Josephine Rielemans), Kathleen Vandenhoudt (Hermine Rielemans), Nils De Caster (Eduard Rielemans), Bruno Deneckere (Joseph Rielemans) en Luis Marquez (Gerardo … jawel, Rielemans) staan als een bijzondere roedelsoort op het podium. Namelijk eentje zonder alfamannetjes en dito vrouwtjes, met andere woorden (h)echt samenspel.

Bosbranden en moerassen

De “Rielemans Family” bracht vorig najaar het album “Time Of Day” uit. Een staalkaart van hoe Americana de familie beïnvloedde. De stem van Kathleen Vandenhoudt kan bosbranden veroorzaken (“The fire that burns”) en die van Pascale Michiels is opvallend flexibel. Maar als ze net uit een moeras lijkt te komen, maakt ze het meest indruk (“Deep in my soul”).

Alle Rielemansen zijn multi-instrumentalisten die een heerlijke collectie meenemen op het podium. Gitaren, mondharmonica, mandoline, lapsteel, daruan, saxofoons, fluit, en dan zitten we nog niet in de helft. Minstens zo belangrijk is een flinke portie eerlijke humor. De immer kurkdroge Bruno Deneckere vroeg het publiek zeer goed te luisteren naar de tekst van “The Landlord and His Maiden”.  “Het is onze tekst waar we het meest fier over zijn, zeer actueel ook, jullie zullen dat wel merken,” waarna de familie (uiteraard) een 100% instrumentaal nummer neerzette.

Toots

Toots moesten we vorig jaar afgeven. Maar in dit soort bands is hij niet ver weg. De mondharmonica van Luis Marquez zorgde in “Who’s that man” voor trillend hete woestijnlucht.

Met een bezwerende, uitgesponnen versie van “Deeper Well” (Emmylou Harris) sloot de familie Rielemans intens af. La Harris nam de intrigerende song in de jaren ‘90 op met Daniel Lanois, die in maart naar Gent komt. Kan iemand tegen dan even de versie van de Rielemansen aan Lanois laten horen? Dan heeft de familie ineens haar producer voor de volgende plaat op zak.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio