Slotspektakel Odegand legt opnieuw muzikale strik rond Gras- en Korenlei

Odegand sloot een verrassend droge zaterdag af met het slotspektakel op de Gras- en Korenlei. Barbara Stevens, zakelijk directeur van Gent Festival van Vlaanderen, vertelde nog eens aan het publiek op de afgeladen volle kades wat een bijzonder jaar 2017 wel was voor het festival. Niet alleen bestaat het festival dit jaar immers 60 jaar, Odegand blaast ook 15 kaarsjes uit en de lezers van de Gentenaar verkozen het event tot "Dé Strafste Gentenaar", voor de medewerkers van het festival de mooiste verrassing. Een veelzijdige mix van muziek met de a capella zangers van The Swingles, de punky organist Carpenter met Casco Phil en een straffe Helene Bracke en het vuurwerk op de tonen van Händel bekroonden deze feesteditie.

Het concept van het slotspektakel is ondertussen bekend. Maar het blijft een huzarenstukje. Dat ontging ook de a capella zangers van The Swingles uit Londen niet. "Waw, it's really amazing to perform here, in the middle of a river!"  De zangers en zangeressen schudden een heel orkest uit hun stembanden, inclusief instrumenten als een snare drum. De setlist was erg gevarieerd, met een mix van klassiek en hedendaags. We hoorden Simon and Garfunkel, eigen songs van de band, fragiel gebrachte Bach en Blackbird van The Beatles. Van hun muzikale reizen brengen The Swingles ook graag muziek mee, zoals het Turkse liefdeslied dat ze zongen. Net op dat moment baande een bruidspaar zich een weg door de massa, waarschijnlijk het meest gefeliciteerde koppel van de dag.

Punky organist
OK, de zwoele indian summertemperaturen waren er niet. Maar de gloed van de muzikanten, de droge weergoden, de verlichting en het vuurwerk kregen dat helemaal goed. Op een eilandje net voor het grote podium, maakte het publiek kennis met een van de meest opmerkelijke organisten ter wereld. De Amerikaanse, punky Cameron Carpenter bouwde zelf zijn eigen digitale orgel. De muzikant ging wild tekeer op de tonen van muziek die daar ook voor gemaakt lijkt. Bijvoorbeeld (opnieuw) Bach met zijn Toccata en Fuga in d klein. Een stuk waarvan de diepe bastonen elk orgaan in je lichaam laten meetrillen. Net zoals het slot van zijn versie van een Wagner ouverture (uit Die Meistersinger van Nürnberg). De hevigheid van Carpenter werd afgewisseld  met  het orkest Casco Phil onder leiding van Roberto Beltran Zavala dat onder meer het indringende Adagio for strings van Samuel Barber vertolkte, samen met twee dansers.

Expressiviteit en zotternij
Een parel van bij ons, mezzosopraan Helene Bracke, palmde ook moeiteloos de immense ruimte boven het water van Gras- en Korenlei in. Samen met Casco Phil vertolkte ze Kurt Weill met een expressiviteit en zotternij die de componist ongetwijfeld veel plezier had gedaan. Haar versie van Alabama Song, ook gekend als Whiskey song en ooit nog opgenomen door The Doors, knetterde van het podium. Absoluut heerlijk.

Dat verdiende en kreeg een apotheose met vuurwerk op live muziek. Music for the Royal Fireworks van Georg Friedrich Händel smeekte al jaren om dit feestje af te sluiten. Onze fotografen wisten opnieuw niet waar eerst klikken. Daarom krijgt u gewoon een hele reeks vuurwerkfoto's elders op deze site. 

 

 

 

 

 

 

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio