Steeds meer trein- en busgebruik in Vlaams-Brabant

Kraainem / Wezembeek-Oppem / Zaventem / Vilvoorde / Steenokkerzeel / Machelen - Terwijl in de meeste provincies het treingebruik daalt, houdt dit in Vlaams-Brabant stand. Ook wat het busgebruik betreft, doet Vlaams-Brabant zit in de lift. Dat blijkt uit de tweede Mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta.

In de meeste Belgische provincies daalde het gebruik van het openbaar vervoer voor de woon-werkverplaatsing. Niet zo in Vlaams-Brabant waar zowel het bus- als het treingebruik stijgen. 3,6% van de werknemers koos in 2016 voor de bus. Dat is 1,3% meer dan in 2015. 4,2% koos voor de trein. Ook dat is een lichte stijging van 1,3% ten opzichte van 2015.  “Het aantal werknemers dat de trein neemt, ligt in Vlaams-Brabant met 4,2% van de werknemers een stuk hoger dan het Belgische gemiddelde van 2,4%. Terwijl in de rest van het land het treingebruik opmerkelijk daalde, nam dit in Vlaams-Brabant toe in 2016”, duidt Dirk Vanderhoydonck, Directeur bij Acerta Consult. “Het gebruik van het openbaar vervoer is vaak sterk afhankelijk van de locatie waar de werkgever gevestigd is.”

Autogebruik in Vlaams-Brabant relatief laag

De auto blijft heersen in het Belgische woon-werkverkeer. In Vlaams-Brabant is de wagen echter minder sterk vertegenwoordigd dan in de meeste provincies. Maar dat betekent niet dat de wagen niet het meest gebruikte vervoermiddel zou zijn voor het woon-werkverkeer. Liefst 68% van de Vlaams-Brabantse werknemers kiest voor de wagen. Dat ligt onder het Belgische gemiddelde van 71,1%. Vlaams-Brabant is ook een van de weinige provincies waar het aantal werknemers dat voor de wagen koos in 2016 lichtjes afnam (-1,1%).

Vlaams-Brabant zit wat fietsgebruik in het woon-werkverkeer betreft nog steeds onder het Belgische gemiddelde van 20,6%. "Toch wint de fiets aan populariteit onder de Vlaams-Brabantse werknemers. In 2016 koos 16,9% van hen ervoor om de fiets te nemen om zich te verplaatsen tussen hun woon- en werkplaats. Dat is 4,5% meer dan in 2015. Toen fietste 16,2% naar het werk."

 

De cafetariaplannen hebben er mede toe geleid dat de bedrijfsfiets een belangrijkere plaats inneemt. 'Het afgelopen jaar investeerden heel wat bedrijven in leasingmogelijkheden voor fietsen en elektrische fietsen. Die laatste zorgen er ook meteen voor dat afstand een minder belangrijke rol speelt wanneer een werknemer de keuze moet maken tussen de fiets en een ander vervoermiddel. Ook de stijgende verkeerscongestie door structurele files stimuleert werknemers om andere oplossingen te zoeken dan de wagen. De fiets is vaak extra voordelig doordat de werknemer een fietsvergoeding krijgt toegekend en minder stress heeft doordat hij het drukke verkeer kan vermijden. Daarnaast zorgt de intrede van de elektrische fiets ervoor dat langere afstanden afgelegd kunnen worden zonder al te veel inspanningen te moeten leveren”, aldus Dirk Vanderhoydonck.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio