Stuur ons de ontbrekende naam van een designer

Gratis kaarten voor indoor DesignMarkt 6 en 7 maart

Frederic Rozier Foto: Dominique Dierick

Gent - Op 6 en 7 maart kan u in Loods 22 aan de voorhaven terecht voor de eerste Gentse indoor DesignMarkt. Wij spraken met organisator Frederic Rozier over zijn designverzameling, pikten er een paar stukken uit, waarbij we van eentje de naam van de designer niet meegeven. Aan u om ons die te sturen. Echt moeilijk is de opgave onderaan dit artikel niet en we hebben 5 duotickets weg te geven!

Frederic Rozier was al mede-organisator van de eerste Gentse DesignMarkt die doorging op de Vrijdagmarkt in september 2009. Wanneer hij geen designmarkten organiseert, baat hij Design7 uit, een vintage winkel bij Sint-Jacobs. Met de indoor markt wil Rozier nog een stapje verder gaan. Niet alleen wordt ons een pak design uit binnen-en buitenland beloofd, maar er is ook een mogelijkheid tot het laten uitvoeren van expertises van meegebrachte stukken, er komen eetstands en tenslotte zijn er discussies en panelgesprekken voorzien. Dat kon u overigens reeds lezen in ons aankondigend stuk. Ondertussen staat ook de naam Friso Kramer staat op de guestlist. Deze kranige tachtiger, een van de grootste Nederlandse designers van industrieel meubilair, liet verstaan graag naar Gent te willen komen voor het evenement.

Stijlrichtingen naar keuze

Modern design onstond eigenlijk pas in de jaren twintig en dertig van vorige eeuw. Met Bauhaus en ontwerpers als Eileen Gray, Mies van der Rohe, Le Corbusier, Henri Van de Velde en Gerrit Rietveld werd definitief gebroken met het frivole romantisme van de Art Nouveau of het neo-klassieke met Egyptisch accentje van de Art Déco.

Met wat goede wil kunnen we een paar grote richtingen onderscheiden in het naoorlogs designlandschap: uiteraard is er het speels-optimistische design van de atomiumstijl - vaak geassocieerd met de fifties, het Skandinavisch design met het typische gebruik van teak of andere edele houtsoorten, de space age met plastic en pop art designs, de kleurige Memphisperiode, tenslotte gevolgd door de strakke lijn van de jaren tachtig en negentig van vorige eeuw. Niet alles valt zomaar chronologisch te catalogeren: de hoogdagen van de atomiumstijl en het Skandinavisch design vielen nagenoeg samen. Op de DesignMarkt zal u van al deze richtingen voldoende voorbeelden kunnen ontdekken.

 Het begon met één lampje

 Wanneer we de loft van Frederic betreden is het alsof we met de teletijdsmachine van professor Barabas een duik nemen in de jaren zestig tot begin zeventig, de hoogdagen van de pop art en het space age design. Rozier heeft zich duidelijk gespecialiseerd in deze periode van vormgeving - al merken we ook oudere en recentere stukken op in het interieur. Geen stoel aan de ronde tafel is trouwens dezelfde - van elke designer een stuk. Het kleurgebruik is erg sober, veel wit en zwart. Een beetje rose ook, geïntroduceerd door de vriendin van Frederic.

Op de scheiding tussen woon- en slaapruimte staat een groepje designlampen die netjes op elkaar passen en torentjes vormen. Met één zo'n lamp begon voor Frederic de passie van het verzamelen: "Ik had al wel langer belangstelling voor design, maar met verzamelen startte ik pas echt toen ik op een rommelmarkt een lamp van Joe Colombo kon kopen. Colombo heeft in tien jaar meer dan 400 ontwerpen gerealiseerd. Jammer genoeg stierf de man op veel te jonge leeftijd. Pas toen ik later een tweede lamp vond, bleek dat ze ook nog stapelbaar waren (zie foto 2 hierboven). Ze werd in verschillende kleuren gemaakt door Kartell en staat in de catalogus als KD27. Ondertussen heb ik er natuurlijk een flink aantal, maar ik verkoop ze niet. Hoogstens ruil ik er eens eentje met een andere verzamelaar om het kleurenpalet van mijn verzameing uit te breiden."

Van koper tot verkoper van design

Na dat eerste lampje volgden meer stukken design die Frederic als fervent rommelmarktenbezoeker op de kop kon tikken. Hij begon daarnaast met het opkopen van overtollige stocks van designwinkels. Op die manier kwamen heel wat unieke stukken, vaak nog in originele verpakking, in zijn bezit. Van koper naar verkoper evolueren was een logische stap. Ondertussen heeft hij met Design7 al een tijdje zijn eigen zaak. Een perfecte timing: de prijzen van design zijn de laatste jaren immers fors gestegen.

Frederic Rozier wijst ons op een tweede favoriet stuk in zijn interieur, ook al van Joe Colombo. Het is Kartell zetel 4801, gemaakt uit drie stukken geplooid hout (foto 3): "Toen ik op een rommelmarkt in West-Vlaanderen rondslenterde, merkte ik twee van deze stoelen op achter het raam van een woning. Na lang onderhandelen kon ik de eigenaar overtuigen ze me te verkopen. Uiteindelijk heb ik ze niet echt goedkoop gekocht, maar ik wou absoluut zo'n zetel. De tweede heb ik moeten doorverkopen om er zelf eentje te kunnen houden."

Kinderstoeltje gezocht

Als derde stuk haalt Frederic Rozier een schattig kinderstoeltje boven, in wit geplastificeerde staaldraad, met bijpassend kussentje: "Ik hou wel van dit design van de vijftiger jaren. Omdat de grote Diamond Chair van deze designer toch wat teveel plaats zou nemen in ons interieur ging ik voor het kinderstoeltje. Het is niet te groot en toch erg typisch voor deze ontwerper (foto 1). Ik kocht het van een collega handelaar."

Daarmee komen we meteen bij onze prijsvraag. We zoeken de naam van de ontwerper van dit stoeltje, dezelfde die dus ook tekende voor de beroemde Diamond Chair (net als het kinderstoeltje uitgevoerd in staaldraad). Frederic Rozier heeft het zitje in de hand op onze eerste foto. Stuur de naam samen met uw naam en voornaam naar ons bekend emailadres.

Meer informatie over de Gentse indoor DesignMarkt kan u hier vinden.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio