Kunst integreert zich subtiel in monumentaal bouwwerk

UPDATE/VIDEO: Sint-Jan in Sint-Baafskathedraal zwierig geopend

Op de top van de Sint-Baafskathedraal wappert een vlag: 'Wolke sieben' staat erop. Op het Sint-Baafsplein staan twee mini's, eentje voor Track en een voor Sint-Jan. Ze gaan een dialoog aan of simuleren ze toch een crash? Met toespraken, veel prominenten en veel kunstliefhebbers is Sint-jan zaterdag geopend. Met Track en Sint-Jan leeft de hedendaagse kunst in Gent.
Print

Uiteindelijk doen er 61 kunstenaars mee aan Sint-Jan. Ze doen dat allemaal belangeloos, want Sint-Jan heeft geen budget. Zaterdag was de majestueuze Sint-Baafskathedraal redelijk gevuld. Naast de bisschop waren de burgemeester, de gouverneur, schepenen en gedeputeerden aanwezig alsook Joke Schauvliege minister van Cultuur. Op het Sint-Baafsplein is er nog tot 18 uur receptie.

Ludo Collin

Ludo Collin, kanunnik van de Sint-Baafskathedraal vertelde dat vriendschap de basis van Sint-Jan vormt. Een gesprek met vrienden als Eric Van Den Bussche en de kunstenaar Kris Martin leidde tot het idee om naast Track in de Sint-Baafskathedraal iets te doen. Jan Hoet en Hans Martens kwamen erbij en er ontstond een tsunami van enthousiasme. Hij sprak van een innige omhelzing tussen Sint-Jan en Track. Het is nooit 'Sint-Jan versus Track geweest, zei hij..

Jan Hoet

Jan Hoet vertelde hoe Van Eyck een toefje grassprieten analyseerde en schilderde en de wereld in de kunst bracht. Hij wees erop dat kunstenaars worstelen met de zoektocht naar waarheid en vragen als wat de mens betekent en dat met een hele geschiedenis op de achtergrond.

Sterke werken

De vraag was hoe je in zulke kathedraal die al behoorlijk volgestouwd is nog kunst kunt aanbrengen. In de crypte hebben de kunstwerken het moeilijker en is de indeling wat chaotisch. Daar is het zoeken. Maar in de kerk is dat goed geslaagd. Er zijn dan ook sterke werken bij van artiesten als Thierry De Cordier (Nada), Michaël Borremans en Stef Viaene (een meisje dat brood eet, het lijkt een Borremanschilderij), een immens dreigende zwaard (Kris Martin), een klein werkje van de betreurde Philippe Vandenberg (Il fout tout oublier), Mathieu Ronsses 'Installatie voor Jan' en een matras onder preekstoel ('Materasso andormentato'), een werk van David Hammons en Bruna Esposita. 

Vooral in de kerk zijn veel kunstwerken subtiel en trefzeker aangebracht. 'Zo subtiel dat je soms moet zoeken. En als je het niet wilt zien, dan kun je dat ook doen', gaf Jan Hoet als raad mee.

Bekijk hieronder de video van de opening:

 

 

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio