Zeventiende Hemicuda Rally vandaag van start

Rallyteam Franky Wallyn & Johny Ronsijn voor eigen volk verkikkerd op knalprestatie

Rallyteam Franky Wallyn & Johny Ronsijn voor eigen volk verkikkerd op knalprestatie

Het ralleyteam Franky Wallyn-Johny Ronsijn, hopen voor eigen volk een puike prestatie neer te zetten. Foto: Eric Vanhooren

Koekelare - Rallyliefhebbers uit Koekelare en omstreken zullen vandaag opnieuw hun hartje kunnen ophalen, want de zeventiende editie van de Hemicuda Rally wordt er verreden. Het team Franky Wallyn - Johny Ronsijn, beiden goed op dreef (11de in het criterium van de Omloop van Vlaanderen), dromen voor eigen volk, stilletjes van de overwinning

Autostal Atlantic en Autostal Hemicuda slaan ook dit jaar, opnieuw de handen in elkaar voor het samen organiseren op Koekelaarse bodem van de Hemicuda Rally.

Na de succesvolle 25ste samenwerking is alles in gereedheid gebracht voor de start van vandaag zaterdag 7 oktober van de 17de Hemicuda Rally. Het belooft opnieuw een topweekend te worden voor de rallyliefhebbers. En de wedstrijd krijgt een extra dimensie door de deelname van het lokale rallyteam Franky Wallyn – Johny Ronsijn. Beiden verkeren in bloedvorm en dromen stilletjes van de overwinning in hun klasse. “Dromen is niet verboden hé”, opent copiloot Johny Ronsijn. “Wanneer we deelnemen aan een rally, geloven we rotsvast in onze kansen en gaan dan ook voluit voor de overwinning. Maar alles moet een beetje mee zitten en we moeten zeker gespaard blijven van mechanische pech en/of ongevallen.”

Weinig veranderingen

Het programma voor de nieuwe editie is grotendeels identiek aan de voorbije editie, zo vernemen we op de persconferentie. Op zaterdag (07.10) waren er de verkenningen van het roadbook en de technische en administratieve controles bij bouwmaterialen Willaert en op zondag (08.10) worden er terug drie maal drie Klassementsproeven gereden. De KP-proef in buurgemeente Kortemark werd grondig hertekend en is nu 15 kilometer lang. De andere KP –proeven in Houthulst en Koekelare daarentegen, blijven nagenoeg identiek aan de vorige editie.

Na KP Houthulst zal er opnieuw een regroup plaats vinden aan ‘De Kippe’ te Merkem. Het Service-Park en podium zijn zoals andere jaren het geval was, terug bij bouwmaterialen Willaert gelegen in de Oostmeetstraat te Koekelare. 

Na het overdonderend succes vorig jaar van de Regularity-wedstrijd wordt deze dit jaar opnieuw ingericht. De wedstrijd komt terug in aanmerking voor het Regionale VAS kampioenschap en de FIRC challenge.

Rallysport een passie

Geen Hemicuada Rally in Koekelare zonder dat er lokaal talent aan de start verschijnt. Dus zien we aan de startlijn: het duo Declerck Ronny en Ramboer Steven van de stal Atlantic met een opel Ascona en het in bloedvorm verkerende duo Franky Wallyn en Johny Ronsijn, eveneens uitkomende voor de stal Atlantic en ook rijdende in een Opel Ascona. Met dit laatste duo hadden we afspraak voor een leuke babbel in de cafetaria van het Lange Max Museum, bij Celine Ronsijn, dochter van Johny en copiloot van Franky Wallyn.

“Ik ben al van jongsaf verzot op de rallysport en een droom was om ooit een rallywagen te kopen en op te zetten, met eigenlijk in mijn achterhoofd om ooit ook mee te doen in rallywedstrijden”, steekt Franky Wallyn (50) van wal. “Een dom toeval bracht mijn droom in een stroomversnelling. In het jaar 2000 kwam ik van Sluis en zag een Toyota te koop staan achter de baan. Even halt houden om het wagentje te bekijken, dat dacht ik althans; maar het draaide anders uit en ik kocht het en dat was de start van mijn carrière in de rallysport.”

“Van mij ging het een stuk vlugger”, pikt een lachende Johny Ronsijn (51) in. “Ik ging de woensdag testen afleggen voor het halen van mijn rijbewijs, was gebuisd, mocht drie dagen later opnieuw examen afleggen, slaagde en reed op zondag mijn eerste wedstrijd op de Ruidenberg, nu 33 jaar geleden. Ik heb toen een vijftal jaar gekoerst en hield er dan mee op. Ok mocht niet meer van mijn vrouw”, grapt Johny.

Johny had een verzetje nodig

Dom toeval bracht beide heren samen in de rallysport. Voor degenen die Johny Ronsijn niet mochten kennen, hij is de visser die ze vorig jaar (eind december) als enige overlevende, (één collega overleefde het ongeval niet, een tweede collega is nog steeds vermist) na elf uur dobberen op zee, totaal onderkoeld van de romp van een gekapseisde vissersboot gehaald hebben. “Dat heeft bij Johny diepe sporen nagelaten en zijn vrouw Caroline vond dat hij als therapie een verzetje nodig had. En ja, tussen pot en pint kwam van het een het andere en besloot hij om eens mee te gaan. En zo vormen we nu sinds vorig jaar een team”, vervolgt Franky.

Het is de eerste keer dat beide heren samen, voor de leeuwen gegooid worden in de Hemicuda Rally. Ja, antwoorden beiden in koor. “Johny is een hele goede copiloot en dat zeg ik niet zomaar…… Maar, Johny kent geen bij momenten geen gevaar. ER duiken soms wel momenten op dat ik toch even moet slikken en op de rem gaan staan, maar hij doet het voor de goede zaak en als hij aan de start verschijnt, gaat hij voor winst. Het grote voordeel van Johny is, dat hij zelf ook rally’s gereden heeft en dat hij heel vlug een koerssituatie weet in te schatten. Hij gaan niet onbezonnen je in je ongeluk laten rijden, maar hij weet soms beter dan ikzelf wanneer we moeten en kunnen plankgas geven om een paar seconden terug te pikken”, aldus Franky Wallyn die er nog snel aan toevoegt: “ik heb al met veel copiloten gereden, maar met Johny klikt het gewoon heel goed en dat zie je ook aan de uitslagen. Hij is vooral gemotiveerd en helpt soms met de auto rijden!”

“Ik moet vooral helpen meedenken met de piloot”, vult Johny aan en hem zo goed mogelijk bijstaan door mijn kennis van het parcours over te brengen en hem te wijzen waar hij moet inhouden of waar hij een tandje bij mag steken, waar er een gevaarlijke bocht aankomt en waar hij zijn snelheid mag aanhouden. Op voorwaarde natuurlijk dat zijn rallywagen het aan kan en dat hij hem in de hand kan houden. Gelukkig weet Franky door ervaring wat zijn wagen kan en niet kan en volgt hij mok meestal blindelings.”

Voordeel

“Als je de weg niet kent, dan moet je vertrouwen hebben in je copiloot, maar voor de Hemicuda Rally, kennen we beiden het parcours zoals onze broekzak en dat zou ons toch een licht voordeel moeten opleveren tegenover de concurrentie”, klinkt het bij piloot Franky Wallyn.

“Maar dat is niet altijd hé, veel hangt ook af van de weersomstandigheden en het soort banden dat je oplegt. Als het bijvoorbeeld goed weer is en je start met banden met profiel X, maar het begint plots pijpenstelen te regenen, dan mag je het vergeten want je hebt de tijd niet om van banden te wisselen naar profiel Y”, geeft Franky mij als leek nog mee. “Ander nadeel is – maar dat is voor iedere deelnemer gelijk – eens je bent ingeschreven mag je in feite het parcours niet meer gaan verkennen of iets gaan uittesten – dit op gevaar af uit koers gezet te worden. Natuurlijk zetten de organisatoren het parcours op de computer en daar krijg je wel de mogelijk om het parcours zo goed en zo kwaad het kan, uit het hoofd te leren en bepaalde situaties in te schatten.”

Verstand op nul of toch…..

Is rally rijden  het verstand op nul zetten om te winnen, wilden we nog weten. “In onze apenjaren was het inderdaad eens je de helm op had en je gordels om had om uit de startblokken te schieten, verstand op nul. Gevaar dat kenden we niet. Maar met ouder te worden, wordt er meer overleg gepleegd en nagedacht. We zijn ons leven en dat van de toeschouwers niet beu hé”, zingen beiden in koor. “Veiligheid primeert, we zij tot slot van rekening maar amateurs en moeten ‘s anderendaags opnieuw onze job uitoefenen waarmee we onze kost moeten verdienen om ons gezin te onderhouden. Daarnaast moet je ogen op je gat hebben, beschikken over stalen zenuwen en een snel reactievermogen, want hoe ze het publiek ook op de veiligheidsvoorschriften wijzen, toch zijn er altijd een paar die denken dat die uitgeschreven worden voor anderen maar niet voor hen… En een ongeluk is zo vlug gebeurd.”

Pronostiekje

Jullie zijn goed op dreef de laatste wedstrijden, wat zijn de verwachtingen nu jullie voor eigen volk rijden? “Oh, wij rijden altijd om te winnen, maar dat hangt van veel factoren af. Mechanische pech, motorpech, verkeerde bandenkeuze, een ongeval of andere onvoorziene omstandigheden, kunnen roet in het eten gooien, maar stilletjes hopen we op een dichte ereplaats”, bekent Johny Ronsijn. “Ik ben een beetje bescheidener in mijn voorspellingen”, zegt piloot Franky Wallyn. “uiteraard wil ik ook graag winnen, maar ik heb zo eens de deelnemerslijst bekeken en een top 10 plaats zou een puik resultaat zijn voor ons. Ik denk dat Bram Fonteyne en Ronny Declerck ernstige kandidaten zijn voor de overwinning. Tenzij het zou regenen. Ik ben sterker in het rijden wanneer het regent dan dat de banen er droog bijliggen. Je weet dus maar nooit!”

Omstreeks 17 uur na 104 km KP, weten wij wie Andy Lefevere bij de moderne en Wim Merlevede bij de Historics opvolgen. We wensen alle piloten een fantastische wedstrijd toe, maar duimen toch voor onze Koekelaarse piloten.

Info en contact: http://Info@hemicuda.be of http://www.hemicuda.be .

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio