Ronny Vanhercke: “Vanaf heden serveren we een Tunesische maaltijd en binnenkort ook alcoholarme Gin”

Covergroep The Cave kleurt verjaardagsfeest de Monroe

Het 'Monroe'-team bestaande uit van links naar rechts: Omaima, Gilles, patron Ronny en Celine. Zij zullen in het feestjaar hun klanten extra verwennen met allerlei optredens en andere leuke evenementen. Foto: Eric Vanhooren

Koekelare - Op zaterdag 27 januari eerstkomende bestaat Sfeer- en Praatcafé De Monroe acht jaar. Reden genoeg aldus Ronny Vanhercke, de sympathieke uitbater van deze trendy en steeds vernieuwende zaak, om een feestje te bouwen. Dat doet hij met een speciaal optreden van de Oostendse coverband ‘The Cave’. Maar in primeur kunnen we nu al meegeven dat de zeer vele klanten vanaf heden kunnen smullen van een lekkere Tunesische schotel en dat de liefhebbers van cocktails, er binnenkort zullen kunnen nippen aan een cocktail op basis van alcoholarme Gin. En…. er staat de komende maanden nog heel wat te gebeuren in de Monroe.

In de gewezen drukkerij De Modian langs de Kerkstraat in Koekelare, verrees in 2009 het nieuwe Sfeer – en Praatcafé Monroe, een stijlvolle en trendy horecazaak, steeds zoekend naar vernieuwing en gerund door de sympathieke uitbater Ronny Vanhercke en zijn al even joviale adjuncten Gilles Buysse, Omaima Douimir en Celine Kimpe.

Videotheek

Ronny Vanhercke (57) heeft het ondernemersbloed in zich, dat kan niemand in de het dorp van de Fransmans en ruime omgeving ontkennen. Hij was een van de eersten die in de Houtlandregio met groot succes een videotheek runde. “Ja, succesvol was het zeker. Ik was en ben nog steeds een filmliefhebber in hart en nieren en ging wekelijks toch drie à vier keer naar de cinema en kon op die manier mijn klanten in de videotheek extra verwennen en raad geven. Tel daarbij dat ik er ook al wat drank bij gaf, zodat de filmliefhebber algauw de weg vond naar mijn videotheek”, steekt Ronny van wal. “De zaak werd te klein en dus zocht ik naar een andere locatie om mijn plannen – het opstarten van een video- en DVDT-theek met drankgelegenheid – gestalte te geven.”

“Het gebouw van de toenmalige drukkerij De Modian aan de Kerkstraat 10, stond leeg en was volgens mij de ideale locatie om mijn droom te realiseren. Er was ruimte genoeg en er was ook parking bij. Meer moest ik niet hebben”, klinkt het bij Ronny. “Maar het draaide anders uit. Naarmate wij binnen het gebouw aan de slag gingen, zagen we dat de locatie eigenlijk veel te groot zou zijn voor een videotheek, zelfs met drankgelegenheid in filmstijl. Toen ik het hele zaakje verder analyseerde, kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er geen toekomst meer was voor video- en DVDT-zaken. Via het internet kon men toen al films downloaden – zij het misschien wel illegaal – maar dat dit de toekomst zou worden en de ondergang van de videotheken zou betekenen, had ik rap door. Je kon er je brood zeker niet meer mee verdienen en wijzigde noodgedwongen mijn plannen.”

Betere horecazaak uitbouwen

Ronny die weet waar de commerciële klepel hangt, had al vlug door dat Koekelare nood had aan een trendy café zoals in een grootstad, waar men naast de traditionele pint, ook streekbieren en betere wijnen en cocktails zou serveren. Kortom hij wou de betere horecazaak waar Koekelare nood aan had, uit de grond stampen.

Hij liet zijn oorspronkelijke plannen varen en toverde – na er een jaar ingewerkt te hebben – het gebouw om tot een heus modern café die hij, om toch enigszins met de filmwereld verbonden te blijven, de naam Monroe noemde, naar de uit de jaren ’50 legendarische Amerikaanse actrice, zangeres en sekssymbool van het witte doek: Marilyn Monroe. “We begonnen met een bescheiden kaart waarop een 20-tal bieren stonden, een dertigtal soorten frisdrank en fruitsappen en een uitgelezen selectie van aperitieven, wijnen en champagnes; de gekende cocktails en sterke drank en versnaperingen”, herinnert Ronny zich nog levendig. “De eerste persoon die hier heeft gewerkt moest net als ik een cursus volgen om de kunst van het cocktails maken, perfect onder de knie te maken. Dat wilden we immers promoten in Koekelare, want dat had geen enkele café toen in zijn assortiment. En we kwamen zelf ook creatief uit de hoek en lanceerden bijvoorbeeld de Monroe- en de vierseizoenen cocktails, een specialiteit waarmede we op vandaag nog hoog mee scoren.”

Feestjaar

Ondertussen zijn we acht jaar verder en de Monroe staat er nog steeds als een huis en klinkt in het uitgaansleven nog steeds als een klok. Van heinde en verre, uit alle hoeken en windstreken van het land, komen de klanten naar de Monroe in Koekelare….. Want iedereen die enigszins in het uitgangsleven thuishoort, weet dat Ronny en zijn drie vriendelijke en aimabele adjuncten, er een uitgelezen drankkaart op nahouden en er de perfecte pint, streekbiertje, wijntje en/of cocktails, sterke drank en koffies, serveren.

“Ja, we streven naar de perfectie en de klanten weten dat te appreciëren. We hebben zonder stoefen gezegd, een zeer ruime drankenkaart al zeg ik het zelf”, vertelt Ronny enthousiast. “We zijn creatief en vernieuwend, want de klanten willen steeds verwend worden met iets nieuws. Zo hebben we ook ons productengamma uitgebreid met de mojito’s die is komen overwaaien uit Cuba, maar wij hebben daar een eigen cocktail mee gemaakt in zo’n twaalf verschillende versies. Deze zomer zijn we ook gestart met onze creatie van de mangococktail en het MIX-gamma, die we de komende maanden nog zullen uitbreiden van 12 naar een 20-tal eigen creaties. Voeg daar onze tapas aan toe alsook het zeer ruime assortiment, een 900-tal soorten producten in het totaal: bieren, wijnen, cocktails, aperitieven en een 20-tal soorten uitgelezen koffies en thee, en je beseft meteen dat dit onze zaak uniek maakt in de streek.”

“Maar we hebben ook veel te danken aan de nabijgelegen cultuurzaal De Balluchon. Daar staan geregeld evenementen op stapel en zo hebben ook veel mensen die daar naar een of ander event zijn geweest, onze zaak leren kennen en zijn ondertussen vaste klanten geworden. Want je moet niet denken dat het allemaal koek en ei is, ook wij hebben onze portie tegenslagen gekend en het drie jaar hard te verduren gekregen. Maar gelukkig ligt dat ondertussen achter ons en kijken we hoopvol naar de toekomst.”

Waar blijf jij steeds die vernieuwing halen, want ook aan creativiteit komt eens een einde, denk ik dan. “Ja, het wordt er niet makkelijker op. Misschien moeten we voor de toekomst eens denken aan een computer die ergen in de muur wordt ingebouwd zodat de klanten rechtstreeks hun bestelling kunnen intikken. Maar dat is toekomstmuziek”, lacht Ronny hartelijk.

Maar de zaak bestaat binnenkort acht jaar, tijd om een feestje te bouwen? “Inderdaad”, beaamt Ronny. “We gaan ons cliënteel extra verwennen met een leuk optreden van de Oostendse coverband The Cave, die voor onze verjaardag een speciaal programma zullen in elkaar boksen, onze klanten zullen gratis beenhesp op de barbecue kunnen komen eten en ook voor de kids hebben we iets voorzien”, onderstreept Ronny. “Er komt een professionele ballonnenclown allerlei figuren tevoorschijn toveren en de kindjes krijgen ook gratis een zakje snoep, gesponsord door uitbater van de Delhaize Koekelare, waarvoor onze dank. En na het optreden van The Cave, wordt er verder gefeest op de tonen van een DJ, die muziek zal draaien voor jong en oud.”

Tournée Minérale

Net na je verjaardagsfeestje staat de tweede editie van Tournée Minérale in de steigers en jij bent een van de vijf horecazaken die deze actie ondersteunt. “Ja, het gemeentebestuur is ons komen vragen om we aan deze actie willen meedoen, en ik heb volmondig ja gezegd en vindt het zelfs spijtig dat er horecazaken zijn die er niet aan meedoen”, aldus Ronny Vanhercke. “Je moet weten, het uitgangsleven is verandert en de alcoholcontroles zijn veelvuldiger geworden, zodat er iets moet gebeuren. Niemand heeft er baat bij als er een klant iets tegenkomt en/of verongelukt met een glas teveel op. Iedere dode in het verkeer is er een teveel.”

Primeurs

“Vandaar dat je ook meer en meer ziet dat er BOB mee is die zich opoffert en niet drinkt. Maar die man of vrouw, kan toch ook niet de ganse avond koffie en of frisdrank nuttigen. Dus hebben wij toch een 20 à 25 alternatieven op onze kaart staan, zodat die man toch ook eens iets anders kan drinken. Zo hebben wij alcoholarme wijnen en cocktails, en in primeur kan ik je ook meegeven dat we binnen een tweetal weken ook alcoholarme Gin en cocktails op basis ervan zullen schenken. Dus zal dat zeker ook een meerwaarde zijn voor de zaak”, benadrukt Ronny die er prat op gaat dat jong en oud er mekaar goed verstaan en er nog nooit heibel is geweest in zijn zaak.

Een andere primeur is dat je er vanaf heden kunt eten aan de kaart, want Ronny heeft er een moderne keuken ingericht die voldoet aan alle eisen en heeft ook de nodige vergunningen om eten te serveren. “Ja, we beginnen vanaf heden met iets nieuws: we bieden de klanten naast de snacks die nu al op de kaart staan, vanaf heden ook een volledige Tunesische maaltijd aan, die klaargemaakt wordt door onze eigenste Omaima, die van Tunesische afkomst is. Zij heeft dat voor mezelf al een paar keer klaargemaakt en ik vond het heel heel lekker, zodat we nu dit gerechtje lanceren, temeer daar er niemand in Koekelare dergelijk gerecht aan zijn klanten aanbiedt”, onderstreept Ronny.

Valentijn

Maar natuurlijk blijft het niet bij dit ene verjaardagsfeest en het meedoen aan Tournée Minérale, want Ronny en zijn team hebben nog heel wat leuke en plezante acties in de steiger staan. “ Zo organiseren zij een Valentijnweekend waar een dj op vrijdag- en zaterdagavond, telkens van 17 uur tot 03.00 uur, de 500 beste en mooiste romantische songs zal draaien in de Monroe. Daarnaast is er ook een gedichtenwedstrijd met een driedaags verblijf in de Ardennen ( twee overnachtingen en ontbijt inbegrepen) als inzet. Klanten kunnen vanaf nu een eigen liefdesgedichtje deponeren in de daartoe speciale box die in de zaak staat opgesteld. Een driekoppige jury zal het mooiste liefdesgedicht kiezen en de <winnaar gaat naar huis met de hoofdprijs”, zegt Ronny enthousiast tot besluit.

In maart staat een Indianen- en cowboy-party op stapel en nodigt het Monroeteam iedereen uit om verkleed als indiaan of cowboy de party waar enkel muziek van het thema zal gedraaid worden, kleur te geven. Kindjes zullen er ook geschminkt kunnen worden en er is ook mogelijkheid om tegen betaling deel te nemen aan een originele indianenmaaltijd.

Tot slot plant hij ook nog een fantastisch ‘Tropicale’-weekend, dat heel speciaal zal worden ingekleed. De juiste data is nog niet bekend, want de joviale uitbater moet nog een weekend uitzoeken, waar hij in niemand anders zijn vaarwater die iets organiseert terechtkomt.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio