Zijn Pokémon-kaarten ook gokken?

Zijn Pokémon-kaarten ook gokken?

* Foto: Shutterstock

De voorbije dagen is er heel wat heisa ontstaan rond mogelijke kansspelelementen in videospelletjes. Games als Star Wars: Battlefront II, Clash of Clans en FIFA 18 zijn zo in het oog van de storm komen te staan en sommige mensen zeggen dat delen van de games zelfs al gokken kunnen worden beschouwd. Anderen wijzen dan weer naar de gelijkenissen met ruilkaarten, zoals bijvoorbeeld die van Pokémon of Magic The Gathering. Maar gaat het daar ook over gokken?

Voor mensen die het nieuws de voorbije dagen gemist hebben, zullen we nog even kort samenvatten. In een aantal videospelletjes kunnen gamers zogenaamde lootboxen of card packs kopen. Die bevatten dan bijvoorbeeld nieuwe wapens, personages of cosmetische items om je personage op te smukken. Bij de release van Star Wars: Battlefront II verschenen er online echter heel wat negatieve reacties, waarbij spelers klaagden dat ze bijna verplicht werden om zo'n lootbox te kopen, zonder dat ze exact wisten wat ze zouden krijgen. Sindsdien wordt steeds harder de vraag gesteld of dit eigenlijk niet gelijk is aan gokken. Het gaat zelfs zover dat de Kansspelcommissie een onderzoek heeft ingesteld en dat Minister van Justitie Koen Geens kansspelelementen in games in heel Europa wil laten verbieden. Ondertussen klinkt bij de brancheorganisaties dat lootboxen echt niet kunnen gelijkgesteld worden aan gokken.

Sinds de heisa rond de videospelletjes duikt echter ook de vraag op of de verschillende ruilkaarten die momenteel al op de markt zijn, ook niet kunnen worden beschouwd als gokken. Wie een pakketje kaarten koopt, die weet immers ook niet wat hij of zij exact zal krijgen. Volgens Jonathan Huyghe, die als onderzoeker bij Mintlab, aan het Instituut voor Mediastudies van KULeuven, onderzoek deed naar het gok- en gamegedrag van jonge kinderen, een studie binnen projectoproep Verantwoord Spel van de Nationale Loterij, zijn beide situaties echter niet helemaal vergelijkbaar.

"De link met ruilkaarten zie ik zeker, vooral bij een spel als FIFA waar de FIFA Ultimate Team-packs zeer sterk lijken op booster packs van Magic The Gathering. Vandaar dat in mijn ogen ook een duidelijker kader moet gemaakt worden rond de verschillende vormen van in-game aankopen: lootboxes en FIFA-packs zijn anders dan een website als CS:GO Lotto of Futgalaxy, waar kan gegokt worden met in-game items. In de eerste zit je met een probleem van consumentenbescherming, waar een belangrijke rol is weggelegd voor de ouders, met eventueel een gedragscode voor de industrie. In het tweede geval zit je met gokken zonder licentie, waar de kansspelcommissie in zou kunnen tussenkomen", aldus Huyghe. "Als ik me niet vergis zal je ook altijd eenzelfde verdeling vinden van common/rare/legendary kaarten in (bijna) elk boosterpack van bijvoorbeeld de Pokémon Trading Card Game, met misschien shiny kaarten die volkomen random zijn. In iets als FIFA Ultimate Team of Clash Royale-kisten is het veel vager waar je je aan kan verwachten." In een uitgebreid interview geeft Jonathan Huyghe ook nog zijn blik op de verantwoordelijkheid van de ouders rond gokken bij kinderen.

Wat er nu verder zal gebeuren met in-game aankopen, hangt onder andere af van het onderzoek van de Belgische Kansspelcommissie en de actie die de Europese Commissie in de toekomst onderneemt. Voorlopig is er vooral sprake van een grijze zone, waarin spelontwikkelaars bijzonder veel vrijheid genieten in de manier waarop ze die in-game aankopen aanbieden bij de speler.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees