Tour de Crème zet hoeveijs in de kijker

Tour de Crème zet hoeveijs in de kijker

Foto: idh

Halle / Herne / Galmaarden / Sint-Pieters-Leeuw / Pepingen / Lennik / Gooik / Liedekerke - De provincie Vlaams-Brabant wil met de campagne Tour de Crème het hoeve- en streekijs in de kijker zetten.

Het gaat om artisanale ijsmakers die hun ijs bereiden met melk van de eigen hoeve of van een boerderij uit de buurt.
"Ambachtelijk en met liefde gemaakt, met verse melk recht van de boerderij. Zo smaakt een ijsje het lekkerst", zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor land- en tuinbouw en toerisme. "Met onze campagne 'Tour de Crème willen we het hoeve- en streekijs in de kijker zetten. We hopen dat Vlaams-Brabanders en toeristen tijdens hun uitstappen zo'n hoeve-ijsje gaan eten in één van de vele boerderijen. Een ijsje eten op de boerderij is bovendien een mooi voorbeeld van de korte keten met een rechtstreekse band tussen producent en consument. Er komen geen voedselkilometers of verpakkingsafval aan te pas en men steunt de lokale economie".

Twaalf landbouwbedrijven uit Bekkevoort, Galmaarden, Gooik, Huldenberg, Kortenberg, Liedekerke, Lennik, Merchtem, Overijse, Pepingen en Ternat doen mee aan deze Tour de Crème. In het Pajottenland gaat het om de hoeve de Calogne in Galmaarden, de hoeve Debaerdemaeker-Vangelder in Gooik, de bioboerderij Dubbeldoel in Gooik, de Smulhoeve in Liedekerke, het Schrijvershof in Ternat, Hof te Bogaerde in Pepingen en de Krijmerie in Gaasbeek. Ze staan allemaal mooi op een kaartje voor de dagjestoerist.

De provincie Vlaams-Brabant koppelt aan de Tour de Crème meteen ook een wedstrijd. Wie op een van de twaalf boerderijen een ijsje gaat eten, kan hiervan een leuke foto posten op Instagram met #ikenmijnijsje. Vanaf 1 mei tot 30 september wordt een keer per maand de leukste foto gekozen. De maker van de foto wint een bon van 50 euro voor hoeveproducten.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio