Drie ambitieuze ondernemers praten over hun droom

FOTO. Eenendertig jongeren tonen ondernemingszin en creativiteit op Makerskraam

Twee zalen van EDUGO waren zondag bevolkt door liefst eenendertig overwegend jonge ondernemers die onder de vleugels van 'Jonge Vonken', het ondernemersproject van Jeugdhuis Lodejo, zichzelf aan het grote publiek voorstelden. "Ondernemen is voor velen een droom, maar zonder begeleiding kan het een harde realiteit worden", vertelt Ilse Bosch die het project in het Lootse jeugdhuis leidt en ook coach is bij Haven, de coöperatie van jongeren en jeugdhuizen die zorgen voor een veilige proeftuin waar jonge ondernemers de ruimte krijgen om aan hun droom te werken. Lochristi Blogt klopte op Makerskraam aan bij drie opvallende deelnemers met een origineel concept en peilde naar hun ambities voor nu en vooral voor morgen.

Aan creativiteit geen gebrek zo bleek: een brede waaier van overwegend twintigers beet zich zondag in EDUGO vast in ambitieuze projecten, gaande van wenskaartjes gelinkt aan zelfgekweekte pannenkoekenplantjes, ouderwets gehaakte sjaals en bedspreien, zelfgemaakte allergenenvrije koekjes en patés, gerecycleerde heiligenbeelden, juwelen, sweaters en petten met originele en vervangbare slogans, tot haakwerk van het Knutselkot: geen idee zo gek of jongeren willen er -letterlijk - werk van maken. 

“Via een oproep op Facebook zijn we heel snel aan het gevarieerd aanbod van vandaag gekomen”, zegt Ilse Bosch. “De link met ons jeugdhuis is in de tegenwoordige hype van jonge ondernemers niet zo vreemd, er zijn heel wat jeugdhuizen in de buurt die met een ondernemersproject van start gaan. Er is nood aan, want er zijn zoveel jonge mensen die met dit soort dingen bezig zijn en steun in welke vorm dan ook kunnen gebruiken. “Haven” kan hen daarbij ideeën en verduidelijking geven, over de juiste doelgroep, het aanmaken van een klantenbestand of het verwerven van een startkapitaal. Wie er echt zijn toekomst wil van maken, kan bij ons in een tweejarige opleiding klaargestoomd worden voor de grote stap."

'CARDS AND MORE'

Wie?  Elise De Gendt (23), een laborante uit Oudenaarde, deeltijds aan de slag in een snoepwinkel, creatieveling in bijberoep.
Wat ? "Cards & more" wil weg van de digitale boodschappen en zoekt het weer bij handgeschreven en met de post verstuurde kaartjes. Elisa ontwerpt ze zelf, maakt teksten op aanvraag en schildert er zelf plantjes bij.  Planten en kaarten gaan goed samen, ze kweekt zelf thuis met vallen en opstaan pannenkoekplantjes.
Waar stroomt het ondernemersbloed? Niet speciaal, de papa van Elise is onlangs na enige aarzeling zelfstandig geworden, als CEO in een bedrijf.
Droom?  "Nu doe ik dit sinds september in bijberoep, in de toekomst zou ik graag ooit een eigen winkeltje opstarten". Via rommelmarkten en de kerstmarkten straks probeert Elise wat naambekendheid te krijgen. Nu vindt u haar al op www.mijnwebwinkel.nl/winkel/cardsandmore en op Facebook en Instagram (cardsandmore.ByElise)

'MOODZI'

Wie?  Massimo Van Rossem (25) en Robin Praet (24) twee vrienden uit Lokeren en Zele, de eerste is burgerlijk ingenieur, de tweede werkt in het sanitairbedrijf van zijn vader.
Wat ? "Moodzi" zit in de sector van mode en kleding, maar die is al zo ruim, dat deze jongens met iets origineels wilden scoren. Dat zijn petten geworden, waarvan je via een velcroklep het opschrift kan wijzigen. Van "blageur" tot "king", "kluut" en "slongse". De slogans - waaronder een met authentieke Gentse woorden - zijn overigens verkrijgbaar in afzonderlijke pakketjes. 
Waar stroomt het ondernemersbloed?  Nergens, gewoon de drang om zelf iets te verwezenlijken, bezig zijn met een eigen zaak en op eigen houtje iets origineels neerzetten. 
Droom?  "Ons idee bestaat een jaar, ons product twee maand, we willen in de toekomst een naam en een concept neerzetten dat mensen kennen. Met een elegant maar toch speciaal product. We zoeken nu naar de juiste evenementen en markten om aan die naambekendheid te werken." Nu al op www.moodzi.be. 

ZELFBEREIDE PATE

Wie? Gert Pien (26) uit Oosterzele. Slager van opleiding, werkt nu in loondienst in een slagerij.
Wat? Bevriend met een oude beenhouwer, een vriend van zijn grootvader, tikt hij oude slagersrecepten op de kop en bereidt hij zo onder meer worst en ambachtelijke paté. Wil de vleessector na de negatieve kritiek over slachthuizen de laatste maanden een positieve impuls geven. Die laat zich overigens niet voelen in de verkoop, maar wel in de vragen van de klanten zo blijkt. 
Waar stroomt het ondernemersbloed? Ligt uiteraard in zijn opleiding als slager, en in het contact met oudere generaties "beenhouwers" via zijn grootvader. 
Droom? Over enkele jaren zelfstandig worden in de sector, ik ben begonnen om onder meer paté te bereiden voor familie en vrienden, en wil daar verder aan werken. Wanneer al die oude recepten verloren gaan, heeft niemand daar wat aan. Wil die traditie verderzetten. Maar weet dat het als jonge zelfstandige een enorme administratieve rompslomp is, waar men zich door moet worstelen. 

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio