Informatie bij spooronderbreking moet beter

Informatie bij spooronderbreking moet beter

Foto: www.infrabel.be

Tienen - François Bellot (MR), minister van mobiliteit, belooft beterschap inzake voorlichting bij de onderbreking van het treinverkeer. Aanleiding is de aanpak van aanslepende werkzaamheden in Vertrijk, in mei jongstleden.

Kamerlid Ine Somers (Open VLD): "Op maandag 29 mei 2017 strandden heel wat treinen in Tienen. Uiteindelijk zouden reizigers één uur moeten wachten op een trein richting Brussel. De enige mededeling die de reizigers kregen was dat er werken aan de gang waren tussen Tienen en Leuven en dat er geen treinverkeer was. Na een uur kwamen er dan verwarrende berichten over welke trein eerst zou vertrekken waardoor reizigers van het ene perron naar het andere en terug werden gestuurd. Het was duidelijk dat het NMBS-personeel in Tienen totaal niet op de hoogte was. Meer dan 180 jaar na de oprichting is het bedrijf er nog altijd niet in geslaagd informatie te vertstrekken." 

Het treinverkeer zou tot maandagochtend 29 mei ondervroken zijn wegens de vernieuwing van de wissels in Vertrijk. Dat liep anders af. Minister Bellot: "Eerst meldde Infrabel dat de werkzaamheden tot zes uur zouden duren, daarna tot zeven uur, en uiteindelijk werd het acht uur. Doordat de situatie steeds wijzigde was het zeer moeilijk om een goede informatie aan de reizigers te geven. Er werd pas heel laat of niet verwittigd wat er met de treinen zou gebeuren. Dit had chaotische reisinformatie in de stations als gevolg. DE NMBS zal dit samen met Infrabel bekijken teneinde dergelijke situaties in de toekomst te vermijden."

De reiziger die de bewuste ochtend niet tijdig uit Tienen weggeraakte, kan informatie over compensatie vinden op de NMBS-website via de klantendienstpagina.

 

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio