ArtBeat: OdeGand voor de hippe meerwaardezoeker

Vooraleer Gent Festival van Vlaanderen maandag afsluit met een concert in de Sint-Baafskathedraal, trok het afgelopen vrijdagavond naar de Eskimofabriek aan de Wiedauwkaai; Op de plek waar decennia geleden de rave- en andere fuiven plaatsvonden, en waar nu evenementen en bedrijven elkaar omarmen, namen de organisatoren dire zalen in beslag waar ze artiesten uit de klassieke muziek, jazz, opera, pop hun ding lieten doen. En daarbovenop kreeg het publiek er ook nog visuele kunst bij. Een beetje OdeGand dus, proeven van diverse schotels, maar dan binnen, en niet met bootjes. Het was er geen overrompeling, maar in elke zaal toch wel een paar honderd mensen voor de diverse concerten,

Een wel heel merkwaardige ontmoeting was die van Sioen, deze keer niet op gitaar of piano, maar aan klavecimbel. Sioen was er niet alleen, hij had ook nog een mannetje achter toetsen en een Apple-computer en Kasper Jordaens bracht de visuele kunst van Koen van den Broeck op een breed en groot scherm live tot leven. Na een superdrukke dag brachten vijf aanslagen van Sioen op zijn klavecimlbel al een deugddoende vredige rust over onze geest, en de beats van PJ Seaux contrasteerden dan wel met de klavecimbel, maar de twee leverden geen gevecht met elkaar. Hopelijk heeft iemand dit moment vastgelegd voor de toekomst.

Over vastleggen gesproken: kunstenaars Koen van den Broek en Daan Giels hadden een volledig etmaal gewerkt aan een aantal kunstwerken in de gang die naar de drie zalen leidt: raamschilderingen en ook een installatie met een wagen, een rookmachine en een grote rozerood neonbalk: een perfecte referentie naar het nachtleven waarin ArtBeat zich thuis voelde. "Vannacht gaan ze die werken opnieuw overschilderen, en de muren in hun oorspronkelijke staat herstellen; Om aan te tonen dat de kunst die ze voor ArtBeat maakten, vluchtig is. Net als de muziek. Morgen zitten we weer met ons hoofd in de werkelijkheid en de waan van de dag, maar nu is er ArtBeat met muziek en kunst" aldus Veerle Simoens, artistiek directeur van Gent Festival van Vlaanderen.

We hadden het over nachtleven. Wie perfect in dat nachtleven en in de groezeligheid van een fabriekszaal past is de post-prog-rockgroep The Advent of March, met mezzosopraan Helene Bracke als frontvrouw. Bracke stond als mezzosopraan eerder al op het Ouverture-evenement en op OdeGand, maar dan in een heel andere setting: als mezzosopraan. Nu dus met The Advent of Marc: vier vrouwen en één man, vier van de vijf hebben een klassieke opleiding.  Een hoogst merkwaardige combinatie, met een dwarsfluitiste die zich niet naar de achtergrond laat duwen, en een Helene Bracke die ook weet wat acteren is. The Advent of March heeft met Maxwell's Delusion recent een conceptcd uit. Een aanrader voor wie van het ongewone wil proeven, om daarna toe te geven dat een mens niet bang hoeft te zijn van wat hij niet kent.

Artbeat had ook nog Liesa Van der Aa & One Trick Pony, Mauro Pawlowski, Zapp4, Ben Sluijs ej Mr. Leenknecht op de affiche staan.

Info over de nog resterende concerten van Gent Festival van Vlaanderen op de site van het evenement.

 

 

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio