Waardevolle kunstwerken hangen achter glas, worden in de gaten gehouden door bewakingsagenten of verlaten zelfs nooit de kluis waarin ze zitten. Niet zo met het nieuwste werk van de Antwerpse beeldend kunstenaar Luc Tuymans. Voor het MSK schilderde hij zijn allereerste fresco en nu het klaar is, mogen bezoekers daar gewoon aankomen.

Dat kan omdat Tuymans gebruik maakte van een klassieke techniek. Eerst werd de muur van het MSK uitgekapt tot op de baksteen. Nadien smeerde een gespecialiseerde firma daar 9000 kilo van een vette kalk op en daarna volgde nog een gladde, vochtige toplaag. Daarop kon Tuymans zijn gang gaan. Niet met verf, maar met een pigment dat nadien versmolt met dat kalk. Eens droog, vormen muur en afbeelding een geheel.

Het fresco bestaat uit drie delen, gebaseerd op drie schilderijen die Tuymans maakte voor zijn grote overzichtstentoonstelling in het Qatarese Doha in 2015. Ze behoren tot een reeks werken die gebaseerd zijn op 8mm-filmbeelden die de kunstenaar begin jaren ‘80 maakte van een gelijknamig werk ‘The Arena’ uit 1978.

Stress

Zeker toen hij aan het eerste deel van het fresco begon, was Tuymans erg gestresseerd. Opdat het pigment goed zou kunnen versmelten met de bovenste toplaag, moest die laag nat zijn tijdens het schilderen. “We wisten niet hoe lang het duurde vooraleer die laag droog zou worden”, vertelt een medewerker van Tuymans. “Eens we dat wisten, ging het bij het tweede en derde deel veel vlotter. De schildertechniek is te vergelijken met aquarel.”

‘Arena’ is geschilderd in drie dagen – elke dag één deel van het drieluik – en moest een maand helemaal uitdrogen. Donderdag kwam Tuymans zijn allereerste fresco onthullen. “Ik ben zeer tevreden. Het was een uitdaging die had kunnen mislukken, maar het schilderen is erg goed meegevallen. Het werk hangt bewust op de laatste muur van het museum en is erg filmisch. De stenen vloer heeft bovendien iets episch, iets Bijbels. Jeruzalem is niet ver weg.”

Het siert het MSK volgens Tuymans dat het museum koos voor een werk dat blijvend is. “Alleen als ze het uit de muur slagen, zijn ze het kwijt. Voorts is het erg goed bestand tegen de tand des tijds. Het is zeker voor herhaling vatbaar. Het werkt blijkbaar inspirerend want vanuit Milaan kwam ook al de vraag om een fresco te schilderen.”

Beter dan het S.M.A.K.

Tuymans ging in op de vraag van het Museum voor Schone Kunsten om een fresco te schilderen, omdat hij er in 1990 zijn nationale doorbraak kende met een tentoonstelling voor wijlen Jan Hoet. Er was toen nog geen S.M.A.K. en Hoet deelde zijn museum toen met het MSK. Tuymans liet het niet na eens uit te halen naar het museum aan de overkant van de straat. “Het MSK is beter dan het S.M.A.K.. Dit is een museum op mensenmaat. Een museum ontworpen door Charles van Rysselberghe, de broer van een kunstschilder (Théo van Rysselberghe, nvdr).

Tot slot antwoordde Tuymans al lachend op de vraag wat ‘Arena’ waard is. “Het is van onschatbare waarde. Wat het over mij zegt? Niets. Ik ben mijn werk niet en mijn werk, dat ben ik niet. Ik praat ook niet tegen mijn penseel.”

Info: MSK

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio