Herman Van Huffel: 'Het is toch altijd weer een beetje wennen'

Gentse motorrijders krijgen opfriscursus na ‘winterslaap’

Silke Vincke Ook als bijrijder moet je leren één persoon te worden met de bestuurder van de motor. Foto: fvv

Gent - Ruim 300 motorrijders zakten dit weekend af naar de Farmanstraat in de Gentse haven, voor een opfriscursus. Bij het begin van de lente, zo blijkt uit statistieken, verongelukken er heel wat motorrijders. Daarom organiseren zij zelf deze cursus. 'Ik kom voor het eerst', zegt Herman Van Huffel uit Zwijnaarde. 'Een cursus als deze heeft zeker zijn nut. Zelfs voor iemand als mezelf, die al 12 jaar met de motor rijdt, is het toch altijd weer wat wennen na vier maanden stilliggen.'

Het is een klassiek fenomeen: bij de eerste zonnestralen in het voorjaar, volgen ook de eerste - vaak dramatische - motorongevallen. ‘Wij denken dat we met onze opfrissingslessen die we dit weekend in vijf provincies organiseren daar iets tegen kunnen doen’, zegt Theo Beeldens van de Motorcycle Action Group (Mag). ‘Waarom? Vergelijk het met iemand die na maanden met zijn arm uit het gips komt. Die is niet verleerd van te schrijven, maar zijn handschrift zal een stuk minder vlot zijn. Zo is het ook met onze motorrijders... Na een lange winter, waarin de meesten hun motor in de garage laten en met de auto rijden, komen ze nu terug als motorrijders op de weg. Dat vergt een hele aanpassing.’

108 doden

Dat velen het moeilijk hebben met die aanpassing, blijkt ook uit de statistieken, zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). De minister kwam dit weekend een kijkje nemen bij de opfrissingscursus die de Mag organiseerde in de Gentse haven. ‘De motorongevallen pieken in het voorjaar. Dat is des te zorgwekkender als je weet dat de ongevallencijfers bij motorrijders een stuk minder dalen dan de totale cijfers. Voor motoren van minder dan 400 cc noteerden we in de recentste cijfers zelfs een stijging met bijna 10 procent.’ In 2008 kwamen er in België 108 motorrijders om het leven, 57 van hen in Vlaanderen.

Kijken met een helm op

De minister steunt daarom het initiatief van de Mag financieel. Instructeur Marc Vaes, die in Gent de deelnemende motorrijders op hun fouten wees, is ervan overtuigd dat de lessen zoden aan de dijk zullen zetten. ‘Ik kan wijzen op een goede rijhouding, op kijktechnieken - kijken met een helm is toch net iets anders - en op de totale motorbeheersing. Maar ik hoop vooral dat de deelnemende motards zich bewust worden van wat er allemaal nodig is om veilig te rijden. Als ik dat kan meegeven, ben ik ervan overtuigd dat het aantal ongevallen zal dalen.’

Ook oefenen op meerijden

De 19-jarige Silke Vincke uit Merelbeke was zaterdagochtend één van de eerste deelneemsters aan de opfriscursus. 'Ik rijd niet zelf - ik ben nog te jong voor een motorrijbewijs - maar ik wil wel vaker meerijden met mijn vriend Mick. En meerijden op een motor, da's meer dan zomaar achterop zitten. Je moet samen één persoon worden met de bestuurder van de motor.'

Silke vindt veiligheid erg belangrijk. 'Daarom hebben we ook meteen geïnvesteerd in degelijke motorpakken', zegt ze. 'En komen we hier dus oefenen. Mick rijdt al langer en hij rijdt goed - en met mij achterop zelfs nog voorzichtiger - maar toch ben ik af en toe ongerust als hij er met de motor op uit trekt.'

'Midlife-genot'

Uit de statistieken blijkt dat een onevenredig groot aantal mannen tussen 40 en 64 jaar slachtoffer worden van motorongevallen. Slachtoffers van de midlife crisis? 'Bij mij was niet de midlife crisis maar midlife-genot twaalf jaar geleden de reden om met de motor te beginnen rijden', voelt Herman Van Huffel (60) zich alvast niet aangesproken. 'Ik rijd met de motor voor mijn plezier - en gebruik hem daarnaast ook om naar mijn werk te rijden op het rectoraat van de UGent. 'Maar mijn visie is dat je altijd moet beseffen dat de motor er voor jou is en niet omgekeerd. En dat iedereen zijn plaats moet hebben in het verkeer. Ik vind trouwens de evolutie op dat vlak heel positief: de jongste vijf jaar hebben automobilisten veel meer begrip voor motorrijders. De meesten gunnen ons onze plaats...'

Met zijn jarenlange ervaring voelt Van Huffel zich veilig op zijn motor. 'En toch is het zelfs voor mij altijd een beetje wennen na de winter - daarom ook dat ik hier vandaag eens meedoe aan de opfriscursus. Ik rijd nu met een 1200 cc. Maar het gaat mij niet om de snelheid. Snelheidsduivels moeten maar op een circuit gaan rijden, niet op straat.'

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio