Het varken van Madonna

Print
Het varken van Madonna

Foto: dfw

Regisseur Frank Van Passel slaagt erin om grote onderwerpen als liefde, afgunst en jaloezie te verpakken in een fijne parabel, die regelmatig je mondhoeken omhoog doet gaan.

Zoals de titel al doet vermoeden, loopt Het varken van Madonna niet via een geijkt pad. Je zou de film veeleer onwaarschijnlijk en absurd kunnen noemen. Qua sfeer doet hij een beetje denken aan Arizona Dreaming van Emir Kusturica.

Ik ben geen grote fan van Kevin Janssens maar als Tony, een verkoper in enorm foute kledij, speelt hij hier toch een ontwapenende rol. Tony gaat in de Westhoek een gemotoriseerd varkentje, dat feromonen verspreidt, verkopen aan varkensboeren die willen fokken. Door een onverklaarbare gebeurtenis strandt hij in het onooglijke dorpje Madonna, waar de tijd bleef stille staan. De prettig gestoorde inwoners (onder wie Wim Opbrouck, Marc van Eeghem en Peter Van den Eede) zijn helemaal in de war omdat er door hun dorp een nieuwe gewestweg zou komen.

De lerares/caféhoudster Maria (met verve gespeeld door Wine Dierickx) vraagt Tony om hulp om het dorp te redden. Ze vraagt hem mee te zoeken naar het skelet van haar grootvader, een soldaat in de Eerste Wereldoorlog (gespeeld door Nico Sturm). Als ze zijn beenderen vinden, kan het dorp beschermd worden als oorlogsmonument.

Wat volgt, zijn allerlei gekke situaties die op je lachspieren werken, vooral naar het einde toe. Het nepvarken loopt als een rode draad door het verhaal.

Ontroerend, grappig en origineel: Het varken van Madonna is zeker het bekijken waard, maar misschien niet voor een doorsneepubliek weggelegd. Daarvoor is de film wellicht te absurd. (clw)

Extra's: bloopers met Kevin Janssens, een interview met de acteurs en regisseur Frank Van Passel.

film:

extra's:

gezien op dvd, ook verkrijgbaar op blu-ray / DFW