Jong Unizo Limburg onderzoekt generatieconflict

Ondernemers vinden jeugd weinig gemotiveerd

Print
Ondernemers vinden jeugd weinig gemotiveerd

De RCA Group (links) is een voorbeeld van samenwerking met jonge mensen.rgg Foto: © rgg

HASSELT - Uit een onderzoek van Jong Unizo Limburg blijkt dat de ondernemers een vrij negatief beeld hebben van jonge werknemers. Liefst zestig procent van de ondervraagde ondernemers geeft aan dat de jongeren onrealistisch en ongemotiveerd zijn.

De leden van Jong Unizo Limburg, groep ondernemers onder de veertig jaar, hebben een onderzoek uitgevoerd bij een tweehonderdtal ondernemers in Limburg van alle sectoren en leeftijden. Jong Unizo Limburg hoort namelijk vaker dat er een conflict ontstaat tussen verschillende generaties.

De voornaamste conclusie van de bevraging is dat liefst zestig procent van de ondernemers vindt dat de jeugd van tegenwoordig onrealistische eisen heeft of te weinig gemotiveerd is. De onrealistische eisen gaan voornamelijk over de loonvoorwaarden, de arbeidsuren en de flexibiliteit. Tachtig procent vindt zelfs dat jongeren hun privéleven verkiezen boven een carrière. Ook het vinden en binden van goed personeel onder jongeren blijkt een probleem. Zeventig procent van de ondernemers ziet hierin de grootste uitdaging.

'Werkgevers klagen nog steeds over het feit dat ze vacatures bijzonder moeilijk ingevuld krijgen', zegt Els Huysman, coördinator van de Doelgroepwerking bij Unizo Limburg. 'Maar ook het binden van medewerkers aan het bedrijf, en dan vooral jonge medewerkers, is toch voor heel wat ondernemers een zorg. Intussenblijft drie op de vier vacatures van kmo's open staan.'

Cedric Exelmans, voorzitter van Jong Unizo, raadt werkgevers aan een andere bril op te zetten wanneer ze werken met jongeren. 'Niets is zo gemakkelijk als verwachten dat iedereen is zoals jezelf bent', zegt Exelmans die zelf architect is. 'De zogenaamde generatie Y, geboren tussen 1982 en midden jaren negentig, en generatie Z, geboren vanaf midden jaren negentig, willen snel en veel bereiken. Het is de taak van de werkgevers om die positieve energie te kanaliseren.'

'Bedrijven moeten zich meer focussen op het werk en de output en niet op die zaken die belangrijk waren voor de vorige generaties, zoals werkuren en aanwezigheid. Kennis, informatie, snelle feedback en betrokkenheid zullen steeds meer doorwegen bij jongeren om voor een bedrijf te werken.'

Een kmo die de boodschap alvast goed begrepen heeft, is de Hasseltse communicatiegroep RCA Group. Het bedrijf heeft ongeveer zeventig werknemers waarvan een derde onder de dertig. 'In het bedrijf houden we echt wel rekening met de mening van jonge werknemers', zegt Ivo Clerix, gedelegeerd bestuurder van RCA Group. 'We organiseren ook leuke evenementen om de werksfeer te bevorderen en geven interne opleidingen om de jongeren te stimuleren. De jongere generatie heeft veel potentieel, is mondig en assertief en verwacht goede communicatie. Het is daarom volgens ons belangrijk om ze vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio