Nieuw onderzoek naar de 'apestaartjaren' van tieners

Zo vult een tiener zijn dag

Print
Zo vult een tiener zijn dag

Foto: hh

Op een doordeweekse dag kijkt de gemiddelde tiener twee uur tv, surft hij twee uur en zit hij nog een uur te gamen. Per dag stuurt hij of zij gemiddeld 71 sms'jes. De smartphone is aan een razende opmars bezig, en Facebook en YouTube stoten Netlog definitief van de troon.

Voor de vierde keer al onderzochten de Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet in samenwerking met de Universiteit Gent het mediagebruik bij jongeren tussen 12 en 18 jaar. Deze keer werden 1.495 jongeren ondervraagd. De resultaten tonen nog meer dan vroeger aan dat nieuwe media onmisbaar zijn geworden voor jongeren. Maar soms ook onbenut.

Mijn vriend de gsm

Dat 98 procent van de jongeren over een eigen gsm beschikt, zal niemand verrassen. De gsm is al enkele jaren het onvermijdelijke cadeau bij plechtige communie of lentefeest. Wat de onderzoekers wel verbaasde, was dat 81 procent van de jongeren een gsm bezit waarmee ze op het internet kunnen, dat ze dus rondlopen met een smartphone op zak.

De gsm gaat vaak mee naar de les. Niet minder dan 47procent gebruikt hem in de klas, al dan niet met toelating.

Computer op kamer

Op de eigen kamer verdringt de computer de televisie. In 2010 had nog 43 procent een eigen computer op de kamer, nu is dat al 61 procent. Het gevolg is dat nog maar 32 procent een tv op kamer heeft, tegenover 46 procent in 2010. Ook de mp3-speler verliest terrein (van 85 naar 61 procent) door de vele mogelijkheden van de smartphone. Daarenboven heeft 85 procent van de jongeren ook nog een afzonderlijk gametoestel.

Met al die apparaten zijn jongeren dagelijks vijf uur in de weer. 'Dat betekent echter niet dat ze er de hele tijd geconcentreerd mee bezig zijn', zegt Birgit Segal van de Graffiti Jeugddienst. 'Typisch voor jongeren is het ongelooflijke gemak waarmee zij switchen tussen sms'en, muziek beluisteren en hun sociale netwerksite raadplegen. Terwijl ze ondertussen nog wat meepikken van de tv op de achtergrond.'

Wat kost dat?

Hoewel acht op de tien jongeren dus mobiel op het internet kunnen, doet slechts 33 procent dat ook effectief. 'Dat komt vooral omdat het hen te duur uitkomt', zegt Birgit Segal. 'De kostprijs bepaalt wel degelijk hun omgang met nieuwe media. Waarom belt een jongere amper twee keer per dag met zijn gsm maar verstuurt hij wel een fenomenale hoeveelheid van 71 berichtjes? Omdat vele jongeren een abonnement hebben waarbij ze zo goed als gratis kunnen sms'en.'

Het opmerkelijke gevolg is dat een jongere nu gemiddeld 7,66 euro per maand betaalt aan belkosten. In 2010 was dat nog meer dan 16 euro. Ook opvallend: bij de helft van de jongeren tussen twaalf en achttien worden de belkosten altijd door de ouders betaald. 23 procent betaalt altijd zelf.

Jongeren uit minder gegoede gezinnen hebben even vaak een smartphone als hun leeftijdsgenoten, en ze besteden gevoelig meer geld aan hun gsm (12 euro per maand). Maar ze betalen die kosten vaker uit eigen zak.

Favoriete websites

Mocht u zich als bezorgde ouder afvragen waar zoon of dochter zoal mee bezig is, dan heeft Birgit Segal een goede raad: 'Word hun vriendje op Facebook'. Die sociale netwerksite is met voorsprong de meest populaire website bij jongeren. Netlog, dat een minder hip imago heeft en minder spelletjes aanbiedt, is in vrije val, zelfs in de leeftijdscategorie van 10 tot 12 jaar.

'Toch is de race om zoveel mogelijk vriendjes een beetje passé', denkt Birgit Segal. 'Toen een jongere pochte dat hij 800 vriendjes had op Facebook, werd hij uitgelachen als een no-lifer.'

YouTube is een stevige nummer twee in de lijst van favorieten, Twitter en GMail stijgen met stip. Op plaatsen 19 en 20 staan twee pornosites.

En de privacy op het net?

Denken jongeren genoeg na over hun online privacy? Birgit Segal: 'Er wordt meer over jongeren en veiligheid gesproken dan mét die jongeren. Leerkrachten en ouders hebben het daar zelden over. Toch liggen jongeren er echt wel wakker van. Minder dan 5procent geeft een gsm-nummer en adres mee in het Facebookprofiel. Toch valt op dat voor de meeste jongeren de veiligheidsinstellingen van Facebook een verwarrend kluwen vormen.'

Nieuwe media worden ook voor schoolwerk gebruikt. Jongeren passen ze zelfs vaak toe op eigen initiatief omdat niet elke leerkracht de leermogelijkheden van de sociale netwerksites al heeft ontdekt. 'De boodschap aan leerkrachten en jeugdwerkers is om niet langer weg te lopen van sociale media maar ze te integreren in de werking. Is het niet veel creatiever om de klassieke spreekbeurt voor de klas te laten vervangen door een zelfgemaakt filmpje?'

www.apestaartjaren.be