Opleidingsschip Oostendse Zeevaartschool wordt schattenjager

CDT. FOURCAULT KRIJGT DERDE LEVEN

OOSTENDE -
De Cdt. Fourcault, het befaamde opleidingsschip van de Zeevaartschool, krijgt straks nog maar eens een nieuw leven. Nadat het als opleidingsschip afgedankt was, werd het schip nog een tijdje ingezet als loodsboot. Maar gedurende negen jaar lag het nu al te verkommeren. In januari van vorig jaar werd het schip geveild, na getouwtrek tussen Vlaanderen en Wallonië over het wie voor het onderhoud zou opdraaien. Het was Nederlander Pim De Rhoodes (42) die het voor een prikje met enig risico kon kopen.

,,Er was eigenlijk weinig animo voor de verkoop,'' lacht Pim in zijn zeemaansbaardje. ,,Maar ik nam met de koop natuurlijk ook een risico. Het schip lag al negen jaar stil, en het was zeer de vraag of alles nog wel functioneerde. Stel dat de motoren het niet meer deden, dan zouden er pas financiële problemen gekomen zijn. Maar ik had veel mazzel: het schip was op alle gebied nog intact en het is hartstikke leuk om het schip klaar te maken voor ons doel.''


Bergingsschip
,,Het is inderdaad zo dat wij met de Cdt. Fourcault op zoek zullen gaan naar kleinere gezonken schepen in de Franse en Spaanse zeeën. Heel concreet willen wij proberen om schepen van de Verenigde Indische Compagnie terug te vinden en te bergen. Daarvoor zijn wij scheep gegaan met de befaamde Franse archeoloog Patrick Lyzier (56), die zich verdienstelijk gemaakt heeft bij het terug vinden van de gezonken stad Atlantis. Die man weet gewoon alle schepen liggen.''

,,De verzekeringsmaatschappijen zijn bijzonder geïnteresseerd in ons project, waarvoor de grote bergingsmaatschappijen hun neus ophalen. Op die manier kunnen wij wellicht ook een beetje de geschiedenis van de Compagnie aanvullen.'' zegt De Rhoodes die nu ook al veel bergingswerk doet.

,,Ons tweede doel is samenwerking met National Geografic Channel . Wij hebben al verregaande gesprekken tot samenwerking, want die zender heeft veel interesse voor zulke zaken. En voorts zullen wij natuurlijk alle bergingen doen die ons aangeboden worden.''

,,Eerst hebben wij de romp onder handen genomen, gezandstraald en herschilderd. Nu komt de binnenkant, met vooral het aanbrengen voor moderne navigatie-apparatuur. Eens alles klaar is vragen wij de inspectie langs te komen en gaan wij met minstens vijf man de wijde zee op, het avontuur en de gezonken schepen tegemoet. Voorlopig blijft het nog bij dromen, maar die worden elke dag reëler,'' zegt Pim De Rhoodes die samen met een vriend alle herstellingen zelf uitvoert.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

Meest Gedeeld

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees