Verhofstadt investeerde in VTM

Verhofstadt investeerde in VTM

Foto: vum

Premier Guy Verhofstadt investeerde in 1988 in de commerciële televisiezender VTM via de beleggingsmaatschappij Deinze Investment Club (DIC) en Almaspar, de vennootschap van Het Rijk der Vrouw. Dat beweert Guido Van Liefferinge, een ex-hoofdredacteur van Dag Allemaal, in zijn boek.
Toen VTM werd opgericht was afgesproken dat alleen de geschreven pers aandelen mocht kopen en privé-personen niet.

Bij de oprichting van VTM in 1988 kochten de groep Hoste en de groep Almaspar elk één participatie in de commerciële omroep. Hoste-topman Ludo Van Thillo liep echter niet warm voor het project en zocht andere investeerders via Almaspar. De beleggingsmaatschappij DIC nam een participatie van 40,9 procent in Almaspar. Via DIC werden investeerders aangetrokken uit liberale hoek.

Aandelen aan toonder waarborgen anonimiteit

In de begindagen van VTM wist echter niet iedereen in de raad van bestuur van de omroep wie er achter Almaspar zat. Volgens een anonieme bron in het boek van Van Liefferinge was Guy Verhofstadt een van de aandeelhouders. ,,De aandelen aan toonder waarborgden volledige anonimiteit voor de VLD’ers die meededen", zegt de bron van Van Liefferinge.

Verhofstadt zou zijn aandelen vrij vlug hebben doorverkocht uit schrik voor een schandaaltje, beweert Van Liefferinge. In Japan was een politicus in opspraak gekomen na een soortgelijk incident.

,,Medeoprichter maar geen aandelen"

In een eerste reactie ontkent Verhofstadt de berichten. Hij zegt dat hij wel medeoprichter was van een groep die aandelen heeft gekocht bij VTM, maar beweert dat hij zelf geen aandelen heeft gekocht en dus ook geen winsten heeft gerealiseerd.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees